50 éve készült A cápa – Rémálom a vízben és a forgatáson

Az a fogsor, az a zene, az a női kéz a homokban…! Ötvenéves A cápa, és bár azóta a horror megjárta a legszörnyűbb szélsőségeket, ma is lehet félni tőle. Steven Spielberg maga is félt a forgatáson. Leginkább attól, hogy kimerült és lázadozó munkatársai dühösen a tengerbe dobják…

Bruce. Ez volt a neve Steven Spielberg A cápa című filmjében a címszereplőnek. A rendező az ügyvédjéről nevezte el. Bruce nem volt egyedi példány, három is készült belőle, és egy igazi fehér cápánál jóval érzékenyebb jószág volt. Mechanikája nem bírta a sós vizet, amikor félelmetesen csattogtatnia kellett volna a fogsorát, megadóan lesüllyedt a víz alá. Minden akciója után hajszárítóval szárítgatták és újrafestették. Tulajdonképpen ez az oka annak, hogy a rémületes tengeri ragadozót a filmben alig látni. 

Mindennel gond volt a forgatáson

Senki, de senki nem gondolta volna, hogy ebből a káoszos, elhúzódó és problémás forgatásból ekkora siker lesz. Spielberg sem, pedig ő elég jól kombinál. De ott, Martha’s Vineyard partjainál és kint a vízen csak arra gondolt, legyen már az egésznek vége. Az ötvennaposra tervezett forgatás csaknem háromszor annyi ideig tartott, a költségek hasonlóan növekedtek. Még végleges forgatókönyv sem volt.

Naponta írták, toldozták és húzták, például a címszereplő miatt. De néha másért is.

Amikor a három önkéntes cápavadász elindul, hogy elejtsék a ragadozót, kellett egy jelenet, amelynek során közelebb kerülnek egymáshoz, megnyílnak a másik előtt. A forgatás előtti éjjel született meg a monológ, amelyben a hajó kapitánya elmeséli, hogyan esett vízbe bajtársaival a második világháborúban, és végignézte, ahogy a körülöttük keringő cápák el-elragadnak egy-egy kapálózó katonát. Erős történet, de a kapitányt alakító Robert Shaw sokat ivott, képtelen volt egyszerre elmondani a hosszú szöveget. Már keresték az utódját, amikor erőt vett magán, és megcsinálta a jelenetet.

Steven Spielberg meglovagolja Bruce-t, a műcápát

Egy alkalommal Richard Dreyfusst ketrecben eresztették a vízbe, majd jött a cápa, és nekiment a rácsoknak. Nagy nehezen szereztek egy igazi cápát, de a kívántnál jóval kisebbet. Hogy a méretbeli különbség megmaradjon, szerződtettek egy száznegyvenöt centis embert, aki megesküdött, hogy képzett búvár. Ehhez képest a forgatás reggelén ijedtében bezárkózott a vécébe…

Ha ez nem lett volna elég, baj volt a helyszínnel is, amit a jó szél miatt éppen akkor leptek el a vitorlások. A legjobb beállításokba váratlanul beúszott egy hajó, holott a jelenet éppen arról szólt, hogy hőseink a nyílt óceánon viaskodnak a szörnyeteggel. Egyszer a kamera beleesett a vízbe, vele az aznap forgatott anyag. Azonnal a stúdióba kellett küldeni, hátha megmenthető. (Megmentették.) A Universal vezetői a hajukat tépték, miért is engedték, hogy Spielberg stúdió helyett a nyílt vízen forgasson, de a rendező kitartott. Maximalizmusa még a rá ugyancsak jellemző víz­iszonyt is legyőzte. 

Ma is félelmet kelt

Spielberg ezzel a filmmel megteremtette a blockbuster műfaját, az olyan közönségfilmét, amelyet hatalmas reklámkampánnyal és vonzó témájával szinte beültetnek a potenciális néző agyába: ezt látnod kell. Látták is rengetegen.

A cápa minden (addigi) idők legtöbb bevételét hozó filmje lett, a Universal stúdió vezetőinek legnagyobb meglepetésére.

Spielberg egy 1974-es kalandregényből, Peter ­Benchley A fehér cápa című könyvéből dolgozott, az oceanográfust a filmben Richard Dreyfuss alakította, de a regénnyel ellentétben nem szerette el a rendőr­főnök feleségét.

A cápa ötvenéves, de ugyanolyan ijesztő, mint volt. Spielberg a sok-sok szükségből képes volt előnyt kovácsolni. Rossz a cápa? Akkor kevesebbet mutatjuk, de elérjük, hogy mégis rettegjenek tőle. A kamera a film jelentős részében a víz szintjén mozgott, sokszor alatta, hogy a néző szinte érezze maga körül a fenevadat. És hallja…! Az azóta sokszoros Oscar-díjas zeneszerző, John Williams zenéje egy kerti medencében is félelmet tud kelteni.

Hárman a rettegett fenevad ellen: Robert Shaw, Roy Scheider és Richard Dreyfuss

Spielberg nem kapott érte Oscart

Spielberg több mesterfogást alkalmazott a hitchcocki életműből is, de a rémület és rettegés mellett megjelenik a humor, sőt az érzelmesség is, különösen az apa-fiú kapcsolat ábrázolásában. A rendező sosem sztárokban gondolkodott, az egyik áldozat, a gumimatracos kisfiú anyját például egy helyi lakos alakította – remekül. Amikor pofon kellett vágnia a főszereplő Roy Scheidert, az asszony olyan nagyot ütött, hogy a színésznek leesett a szemüvege.

A cápa három Oscar-díjat nyert, de egyiket sem a rendező kapta. Őt még csak nem is jelölték.

Elismerték viszont Williams zenéjét, a hangmérnökcsapat munkáját és a vágást, amely Verna Fields nevéhez fűződik.

Sokak szerint Fields mentette meg a filmet, olyan csodálatos módon illesztette össze a széttartó felvételeket. Akár igaz, akár nem (Spielberg szerint nem), az ötvenéves film igazi horrorklasszikussá vált.

Fotó: Getty Images, Imdb.com. A cikk a 2025-ös Nők Lapja Nyár különszámban jelent meg.

Ajánlott videó