Amikor Horváth Cili vezetőszerkesztő felhívott, hogy írjam meg ezt a cikket, éppen Cobb-salátát eszegettem – ez az az étel, amit Jennifer Aniston állítólag minden egyes nap fogyasztott a Jóbarátok forgatásának egy évtizedében, és végre ki akartam próbálni, milyen. (Az Aniston-féle felturbózott verzió összetevői: római saláta, csirkemell, pulykabacon, csicseriborsó, szalámi, paradicsom, sajt, olasz öntet.) Ha ehhez hozzávesszük, hogy már a kilencvenes években a színésznő által megformált karakter, Rachel Green ruhatárát majmoltam, Jóbarátok-rajongóként minden vágyam egy Friends-legó (létezik!), újabban pedig az Instagramon próbálom ellesni Aniston életmódtippjeit, akkor azt hiszem, mondhatjuk, hogy jó kezekbe került az anyag.
FRIENDS FOREVER
Ha megemlítek egy idősebb (értsd: harminc éven felüli) énekest vagy színészt, a tízéves kislányom rendszerint csak vonogatja a vállát, vagy megkérdezi: „Ő már meghalt?” Amikor Jennifer Anistonról van szó, akkor viszont magabiztosan azonosítja: „Tudom, Rachel a Jóbarátokból.” A tinédzser unokahúgom Friends feliratú pulcsit hord, az áruházak polcain ott virít a Jóbarátok Monopoly, és meg mernék rá esküdni, hogy eldugott amerikai kisvárosok fodrászataiban a mai napig kérnek Rachel-frizurát. A több mint húsz éve (!) véget ért sorozatnak ma is tömeges nézettsége és lelkes rajongótábora van, részben ez a magyarázat arra, hogy a széria legsikeresebb színésze, Jennifer Aniston a mai napig rivaldafényben áll.
Az 1994 és 2004 között futó Jóbarátok sokunk kedvence volt, aktív szókincsünk részét képezik a benne elhangzott ikonikus mondatok, és akkor is képesek vagyunk megvenni a sorozat alapján írt szakácskönyvet, ha tudjuk, hogy olyan ételeket találunk benne, mint a tejszínhabbal és marhahússal rétegzett babapiskóta. Az még csak-csak érthető, hogy az én korosztályom – az X és Y generációsok – miért ragaszkodnak ehhez a tévéshow-hoz: ezen nőttünk fel, nagyjából egyidősek voltunk a karakterekkel, hasonló élethelyzetekkel küzdöttünk, munkát, lakást és szerelmet kerestünk. Megszoktuk, hogy Rachel, Ross, Monica, Chandler, Phoebe és Joey mindig körülöttünk vannak, hiszen ha bármikor bekapcsoltuk a tévét, valamelyik csatornán biztosan adták az ismétlést, ami sokadjára nézve is szórakoztató és szívmelengető volt.
Nagyobb kérdés, hogy a Z generáció tagjai (az 1995 és 2009 között születettek), akik szinte egyáltalán nem néznek tévét, hogyan válhattak Jóbarátok-függővé. Merthogy azzá váltak, az biztos. Ezt jól példázza, hogy a fiatal rajongók körében olyan felháborodás tört ki, amikor a Netflix 2019-ben le akarta venni műsoráról a sorozatot, hogy a streamingszolgáltató inkább kicsengetett nyolcvanmillió dollár jogdíjat plusz egy év sugárzásért. Melanie McFarland kritikus szerint ez egy olyan sorozat, amely finoman vezeti végig a mai, különösen bizonytalan világ ifjait az önálló élet mérföldkövein, hasonló, mint a Waze nevű navigációs mobilalkalmazás, csak éppen a felnőtté válásban ad iránymutatást. Manapság, amikor a fiatalok telefonbeszélgetés helyett üzenetben kommunikálnak, előbb kérdezik meg az internetet valamiről, mint a szüleiket, és online szolgáltatások segítségével keresnek párt, a Jóbarátok világa egy puha és komfortos helynek tűnik, ahol mobiltelefonok nélkül, szemtől szemben, valódi barátok között zajlott az élet. A show töretlen népszerűsége – 2021. május 27-én az amerikai háztartások egyharmada kapcsolt a hat jóbarátot újraegyesítő tévéműsorra – azt eredményezi, hogy a benne szereplő színészek ma is ikonikus sztárok, annak ellenére, hogy többségük a sorozat vége óta igazán kiemelkedő, illetve tartós sikert nem tudott elérni. A hatos fogatból egyértelműen Jennifer Aniston építette a legmasszívabb karriert, a tévéképernyő után a mozivásznat is meghódítva.
VÍGJÁTÉKTÓL A DRÁMÁIG
Tisztán emlékszem, hogy a 2005-ös Kisiklottak című thriller után azt gondoltam, Aniston méltatlanul kevés dicséretet kapott a szerepért. Ez egy csavarokkal teli thriller volt, amelyben a színésznő Clive Owen oldalán játszott teljesen más karaktert, mint amit korábban megszoktunk tőle. A film nem lett kasszasiker, mint ahogy a színésznő többi kísérlete sem, amikor megpróbált valami eltérőt mutatni a szép és vicces lány figurájától. Hollywood szereti a skatulyákat, ő pedig az „America’s sweetheart” (America kedvence) fiókba került, és jó sokáig ott is maradt. Romantikus komédiákban szerepelt olyan nagy nevettetők oldalán, mint Ben Stiller, Adam Sandler, Jim Carrey és Vince Vaughn. Volt cuki kutyás filmje, bohóckodott akció-komédiában, a Förtelmes főnökök két részében kikapós fogorvosként brillírozott, a Családi üzelmekben pedig bombatestű sztriptíztáncosnőt alakított. „Én voltam a szomszéd lány, a bajba jutott csaj, az összetört szívű nő – a hagyományos romantikus komédiák figurái. Egy ponton azt gondoltam: »Nem csinálhatnék valami mást?« És akkor az ember elkezd kételkedni magában. »Talán nem is vagyok rá képes? Talán oka van annak, hogy senki nem ad nekem ilyen lehetőségeket?« Most már nagyon sok mindent magamnak köszönhetek, ami nagyszerű, mivel nem kaptam volna meg azokat a munkákat, amelyek igazán érdekelnek. Ez az iparág ugyanis nem elég magabiztos ahhoz, hogy azt mondja: próbáljuk meg! Azokat a színészeket választják, akikről tudják, hogy képesek eljátszani a flancos drámai szerepeket” – mondta erről 2021-ben a The Hollywood Reporter magazinnak.
Aniston tett néhány kísérletet, hogy komoly szerepekben is megmutassa magát. A Boldogság bármi áron című filmben egy krónikus fájdalommal élő nőt formált meg – ezért Golden Globe-díjra is jelölték –, a Sivatagi madarak című háborús drámában pedig egy elhunyt katona édesanyját alakította. Az igazán nagy dobást azonban ismét egy sorozat jelentette számára, a The Morning Show, amely 2019-ben új fejezetet nyitott a karrierjében. A sztori egy reggeli hírműsor kulisszáiba enged betekintést, ahol hatalmi harcok, szexuális visszaélések és szerelmi drámák tarkítják a hírverseny egyébként is stresszes világát. Aniston és Reese Witherspoon nemcsak főszereplői, hanem producerei is a negyedik évadához készülődő sorozatnak, ezáltal komoly beleszólásuk van mindenbe, az extra díjazásról nem is beszélve. Ez a legújabb hollywoodi módi, ha negyven felett is érvényesülni akarsz színésznőként: alapíts produkciós irodát, fejlessz saját filmeket és sorozatokat, amelyekben az idősebb nők is izgalmas és erős karaktereket játszhatnak. Anistont egy rakás díjra jelölték a vérprofi tévés, Alex Levy megformálásáért – ez az a szerep, amellyel talán kiléphet Rachel Green árnyékából.
TELJES ÉLET
Szerintem sokat elárul valakiről, hogyan definiálja magát az Instagramon. Vannak, akik részletes felsorolást adnak a szakmájukról, gyerekeikről, kutyáikról, sikereikről és életfilozófiájukról, és van Jennifer Aniston, aki ennyit írt a neve alá: „A barátaimnak csak Jen.” Én hiszem, hogy ez nem a sajtósa által kitalált imidzs része, hanem ő tényleg ilyen. Egy közvetlen nő, aki büszke az elért eredményeire, de nem kérkedik velük. Eredmény alatt nemcsak a szakmai sikereket értem, hanem a magánéleti harmóniát is, amelyet Aniston társ és gyerek nélkül is képes megteremteni magának, fityiszt mutatva a kételkedőknek. 2016-ban a The Huffington Postban jelent meg egy azóta sokat idézett esszéje, amelyben a nők tárgyiasítása és mikroszkóp alatti vizslatása ellen szólalt fel. Többek között ezt írta: „Nem kell házasnak vagy anyának lennünk ahhoz, hogy teljesek legyünk. Mi magunk határozhatjuk meg a saját »boldogan élünk, amíg meg nem halunk« verziónkat.”
Az évek alatt megtanulta kezelni a médiafelhajtást, már csak nevet azon, hogy a bulvárlapok még mindig az ötven év feletti, csodával határos teherbe esését vizionálják. Brad Pitt-tel való házassága idején kezdődött a teóriagyártás arról, hogy biztosan egy törtető karrierista, aki nem hajlandó gyermekkel megajándékozni szegény Pittet. Csak sokkal később osztotta meg a nagyközönséggel, mennyit küzdött azért, hogy kisbabája legyen. „A harmincas-negyvenes éveimben borzasztó kemény dolgokon mentem keresztül, de ezek nélkül soha nem váltam volna azzá, akivé válnom kellett (…) Próbáltam teherbe esni. Végigcsináltam a mesterséges megtermékenyítést, kínai teákat ittam, amit csak akarsz. Mindent megpróbáltam. Bármit megadnék, ha valaki akkor azt mondta volna nekem: »Tégy magadnak egy szívességet, és fagyaszd le a petesejtjeidet.« Egyszerűen nem gondolkodtam ezen. Szóval itt vagyok ma. Ez a hajó elment” – nyilatkozta 2022-ben, hozzátéve, hogy semmit nem bánt meg, és mostanra kicsit meg is könnyebbült, mert az életkora miatt lezárult a próbálkozás lehetősége, és végre nem kell állandóan azon szorongania, hogy talán, talán, talán most sikerül.
Brad Pitt óta még egy házasságon és váláson van túl, Justin Theroux színész-forgatókönyvíróval. Második exférjével kifejezetten jó viszonyt ápol, barátok maradtak, és mindig elismeréssel beszélnek a másikról. Egyébként annak idején Pittre sem húzta rá a vizes lepedőt (azóta is rejtély, vajon Pitt tényleg megvárta-e a válást, mielőtt összejött volna Angelina Jolie-val), szenvedélyes szerelemként írta le a kapcsolatukat, amely végül mégsem működött, van ilyen. Most éppen nem él együtt senkivel, két imádott kutyájával osztja meg Los Angeles-i álomotthonát. Híresek a vasárnap esti vacsorái, amelynek állandó vendégei Adam Sandler és Jason Bateman színészek, valamint az ő feleségeik és gyerekeik. Aniston szereti a vendéglátó szerepet, a baráti beszélgetéseket, a körülötte rohangászó gyerekeket. Amikor pedig épp nincs nála senki, és nem forgatókönyvet olvas, saját konditermében edz, a kutyáit kényezteti, vagy hajmosós videókat forgat az Instagramra, hogy LolaVie nevű hajápoló márkáját népszerűsítse. Nemrég azt nyilatkozta, csak mostanában érzi úgy, hogy „megérkezett”, ami a színészetet illeti. Ha ez eddig csak a felkészülés volt, mi jöhet ezután?
Fotó: Getty Images, Northfoto, Profimedia, Reuters, Imdb.com



