Bár a világ másik felén élnek, a dél-koreai nők élete hasonlít magyar társaikéhoz. Ugyanúgy szenvednek az üvegplafontól, gondoskodnak a családjukról, és mindemellett alapkövetelménynek tekintik a tökéletes külsőt. Úgy érzik, a szépség nem csak a szerelemben segítheti őket: sokan vállalnak plasztikai műtétet azért, hogy jól mutassanak az önéletrajzhoz csatolt fotón.

Szöul, 2016. Egy nagy terem, tele laptopon kattintgató emberekkel, először olyan, mintha informatikaóra lenne. Sajtótájékoztató. Kialszanak a vöröses fények, a színpadra négy női árnyék vonul be kecsesen, hosszú csizmában. A zavartan mosolygó, mikrofont szorongató lányokat megvilágítják, a mögöttük lévő kijelzőn pedig megjelenik óriási portréjuk is, középen az induló együttes neve: Blackpink. A minden idők legsikeresebb női K-pop-bandájáról szóló dokumentumfilm ezzel a jelenettel indul, utána három évet ugrik az időben. A lányok akkor már felrobbantják a színpadot, végigturnézzák a világot, a megszállott rajongók hosszú sorokban várják, hogy szelfizhessenek velük. „Nem baj, ha megöregszünk, és a fiatal generáció átveszi a helyünket, amíg van, aki beszél rólunk” ‒ nyilatkozza az egyik huszonéves énekes.

A Blackpink egyik klipje két éve világrekordot ért el azzal, hogy a megjelenés utáni huszonnégy órában több mint nyolcvanmillióan nézték meg. A videóban hagyományos koreai viseletben, hanbokban táncolnak, és ezzel elhozták a ruha reneszánszát. Nyáron részt vehettem egy újságíróknak szervezett úton Dél-Koreában, és meglátogattuk azt a divattervezőt, Danhát, aki az énekesek vagány hanbokját megálmodta. Az elegáns hölgy arról beszélt, hogy a klip óta külföldről is sokkal többen érdeklődnek a ruhái iránt.

De a hanbok csak egy azokból a termékekből, amelyek a „koreai hullámnak” köszönhetően futottak fel. A koreai filmekben, sorozatokban, zenékben látható gyönyörű nők világszerte megalapozták a K-beauty hírnevét, szépségpraktikáikra, kozmetikai készítményeikre Amerikától Kínáig mindenhol kíváncsiak. Egy 2020-as tanulmány szerzője arról ír, hogy miközben a szépségexportban a médiától kezdve a reklámügynökségeken át az államig számtalan piaci szereplő érdekelt, a hibátlan külsejű sztárok dömpingje, az általuk közvetített szépségideál hat a koreai társadalomra, különösen a fiatalokra. A lányok nagy része szinte erőn felül próbál a példaképeihez hasonlítani.

FÉRJEK ÉS JÓSLATOK

– A koreai kultúrában alapvetően nagy szerepet játszanak a külsőségek, a szépség, ezért a nők hihetetlenül sokat foglalkoznak a kinézetükkel. A plasztikai sebészet virágzik, szerintem alig van olyan lány, aki ne folyamodott volna legalább egy pici szépészeti beavatkozáshoz, de sokan például az egész arcukat megműttetik ‒ magyarázta Szöulban Szabó Luca, a helyi Magyar Kulturális Központ munkatársa, aki hét éve él Dél-Koreában. Beszélgettünk a magyar és a koreai nők közti különbségekről is.

– A magyar nők mindig is individuálisabbak voltak, mint az ázsiaiak, maguktól is megtalálják az útjukat az életben. Például nekik nem létfontosságú, hogy összeházasodjanak valakivel, aki biztos megélhetést nyújt. Koreában viszont általánosságban véve még jellemző az a nézőpont, hogy a nőnek jól kell férjhez mennie, olyan férfit kell választania, aki el tudja tartani az egész családot akkor is, ha a nő nem dolgozik ‒ folytatta. ‒ Persze a globalizációnak köszönhetően a fiatalok egyre kevésbé tartják magukat ehhez a szemlélethez.

Szabó Luca úgy látja, a párválasztásban még mindig rengeteget számít a szülők szava, de azért a szerelmesek kikérik más véleményét is.

– Nagyon sokan járnak jövendőmondóhoz, aki a születési dátumból kiszámolja a sorsukat. Létezik jóslás pároknak is, akkor azt nézik meg, mennyire illik össze a két ember.

Sokan ennek alapján döntik el, hogy folytassák-e a kapcsolatot, vagy sem.

„TANULTAM, TANULTAM, TANULTAM”

Tovább olvasnál?
Ha érdekel a cikk folytatása, fizess elő csak 500 forintért, vagy regisztrálj, és 1 héten keresztül minden előfizetői tartalmat megnézhetsz.
Próbáld ki most kedvezményesen!
Az előfizetés ára az első hónapban csak 500 Ft, ezt követően 1490 Ft havonta. Ha van már előfizetésed, lépj be .