Egy szoftver, ami sokat segíthet az otthoni tanulásban is

És közben a népi kultúrát is őrzi.

Mi történt?

Október elejétől roma telepeken tartanak gyerekeknek digitális zenekészítő workshopokat, és készül egy táncoktató szoftver is.  A projekt a Digitális Művészetek az Oktatásban néven startol a Bagázs Közhasznú Egyesület telephelyein, és az AZVLM jegyzi.

Miért fontos?

A gyerekek fejlesztésének digitális segítése elengedhetetlen, pláne most, amikor az online tanulás a fókuszba került.

Tovább olvasnál? Ez lesz még a cikkben?

  • Hogyan segíthet egy táncoktató szoftver a hátrányos helyzetű gyerekeken?
  • Miért fontos, hogy segítsük digitálisan is a gyerekek kreativitásának fejlesztését?
  • Hogy segíthetsz te egy jó ügynek?

Tánctanulás és zenekészítés, digitálisan

A koronavírus-járvány második hulláma előtt egyre fontosabbá válnak a digitális oktatással kapcsolatos fejlesztések, projektek, hiszen nagyon úgy néz ki, hogy hosszú távon be kell rendezkedni egy olyan életre, amelyben az online jelenlét hangsúlyos lesz. Ebbe tökéletesen illeszkedik az AZVLM új projektje, amely mögött négy szervező áll,  Jezerszky Viki, Gyarmati Zea, Makay Anna és Mohácsi Luca. A céljuk olyan programok szervezése, ahol a közönség testközelben tapasztalhatja meg, mi az a valami. Az új projektjük célja pedig az, hogy olyan szoftvereket mutassanak be, elsősorban a fiatalabb generációknak, amik felkeltik az érdeklődést és motiválnak az alkotásra.

Mint például a Digitális Táncház Szoftver, amely érzékenyít a népi kultúrára (táncokra), és amivel könnyen elsajátíthatók lesznek bizonyos táncok mozdulatai.

A koronavírus alatt pedig az sem utolsó szempont, hogy általa bővülhet az otthoni tánctanulás lehetőségének skálája.  A projekt másik lába, a digitális zenekészítő workshop. „Ez nem feltétlenül a dalok előadását jelenti tiszta hangon, hanem mindenféle, szájjal képzett hangokkal való játékot. A workshopok elején hagyományos módszerekkel kalandozunk a hangok világában, ha bemelegedtek a résztvevők, előkerül a számítógép is. Körbejárnak a mikrofonok, íródik a szöveg és készül a zenei alap. Egy-egy zene összerakása sok szereplős projekt: Anna a számítógép mellett ül, rögzíti a mikrofonba elhangzottakat, effekteket használ, vág és ide-oda pakolgat, ezt persze úgy, hogy végig magyarázza a gyerekeknek, mi történik a képernyőn. Az a tapasztalat, hogy egy-egy ilyen foglalkozás végére maguktól is bátran használják a programot, alkotás közben gyorsan elsajátítják nem csak a program működését, de a zenekészítés alapjait is” – magyarázza Gyarmati Zea, az AZVLM egyik alapítója. Az elkészült hanganyagokból albumot is szeretnének készíteni olyan közreműködőkkel, mint a Parno Graszt és a Bohemian Betyárs zenekarok, az album bevételeit pedig a Bagázs Közhasznú Alapítványnak ajánlják fel.

Mit csinál a Bagázs?

A telepeken élő romákat fejlesztik annak érdekében, hogy képesek legyenek megfogalmazni céljaikat, és lépéseket tenni azok eléréséért. Emellett a munkájukkal érzékenyítik a többségi társadalom tagjait, hogy befogadóbbá és elfogadóbbá váljanak.

Zea azt meséli, hogy a workshop és a Digitális Táncház ötlete még a korona előtti időkben született, létjogosultságuk azonban minimum megtriplázódott a jelenlegi helyzetben. Szerinte elengedhetetlen, hogy a gyerekek, akik már a kütyük korában születtek, megkapják a digitális tanuláshoz szükséges segítséget, amibe beletartozik a kreativitás fejlesztése is. „Szuper lenne, ha megismernének olyan szoftvereket, amikhez szükség van kreativitásra és gondolkozásra, illetve ha a digitális technológiákat sikerülne úgy integrálni a művészeti oktatásba, hogy a lehető legnagyobb szinergia jöjjön létre.

Reméljük, hogy a vírus és a jelenlegi körülmények motiválják a szülőket és az oktatókat arra, hogy felismerjék a digitalizáció pozitív hozadékait, és bizalommal forduljanak majd a kezdeményezésünk felé”

– mondja, és hozzáteszi, hogy a projekteket jelenleg a Bagázs roma telephelyein tesztelik, ahol zömében hátrányos helyzetű gyerekek próbálhatják ki a táncos szoftvert, és vehetnek részt a zenei workshopokon. Az alapítók maguk is fontosnak tartják a szervezet tevékenységét, ahogy az önkéntes munkát is, és egyúttal szeretnék az emberek figyelmét felhívni az adományozás, a civil szervezetek támogatása, az önkénteskedés fontosságára. A jó hír, hogy mióta elkezdték a kampányt, többen is jelentkeztek, hogy részt szeretnének venni a foglalkozásokon, segítenének munkájukkal a Bagázsnak.

(Fotó: Varga Orsi / AZVLM)

Jövőt adhat

Minden segítség jól jön

Sok függ most a civil segítségen, ugyanis a következő hetekben beérkező adományoktól függ, hogy összejön-e a Digitális Táncház fejlesztésének költsége. Egy ilyen jellegű szoftverhez rengeteg munkaóra szükséges, és bár a XORXOR cég a piaci ár alatt vállalta a munkát, az eszközszükséglet és a fejlesztés így is jelentős összeget tesz ki.
Támogasd a projektet, ha szerinted fontos a művészeti oktatás, a hagyományőrzés, az önkénteskedés, a tudás átadás és megőrzés, az informális tanulás, vagy hiszel abban, hogy a virtuális világ sokrétűen egészítheti ki a valóságot, anélkül hogy elvenne annak értékeiből.

Itt tudod őket segíteni.

A tervekkel kapcsolatban felmerül a kicsit ünneprontó kérdés, hogy bár jelenleg főleg hátrányos helyzetű gyerekek élvezhetik a projektet, –hiszen az AZVLM csapata biztosítja a technikai hátteret – de vajon a jövőben mekkora lesz az esély arra, hogy az ilyen jellegű szoftvereket majd azok a szegény sorsú gyerekek is tudják használni, akiknél meleg víz sincs, nemhogy számítógép.
„Nyilván a kampányunk célkitűzése, hogy ne csak foglalkozást kínáljunk, hanem hosszútávú alternatívát nyújtsunk a kreatív tanuláshoz. Ez a része sajnos egy kicsit bizonytalan, főleg azokon a területeken, ahol alapvető eszközhiány van a digitális oktatáshoz is, de

abban bízunk, hogy a Digitális Oktatási Stratégia és a kényszerítő vírus helyzet hatására egyre több állami intézményt, iskolát és háztartást szerelnek majd fel eszközökkel.

Szoros kapcsolatban vagyunk például csepeli diákokkal , akik állami gondozásban nevelkednek, velük már tartottunk is workshopot, és rádióműsort is készítettünk, ők például kaptak számítógépeket a digitális oktatásra való átálláskor. Azt feltételezzük, hogy előbb oldódik meg az eszközhiány problémája, mint az oktatók felkészítse a technológiák kiaknázására” – magyarázza Zea, és jogosnak tűnik az elképzelése, ahogy az is tény, hogy a digitális táncoktató szoftver kiválthat majd olyan drága táncórákat, amilyeneket sok család nem tudna megengedni magának. „A csepeli srácok meséltek arról, hogy hányféle tánc- és zenetanulást kellett befejezniük financiális okokból” – teszi hozzá, és kiemeli,  hogy a projekt fontosságát az informális tanulás és a formális tanulás összekötésében látják. Az informális tanulás ugyanis lehetőséget biztosít, hogy jobban megnyíljanak a gyerekek, tét és teljesítménykényszer nélkül nyilvánulhassanak meg, és ezáltal könnyebben kapcsolódhassanak társaikkal és oktatóikkal. Ha sikerül ez a kétoldali megértés, talán nagyobb lesz a hajlandóság a gyerekekben, hogy bevonódjanak a hivatalos oktatásba is.
A projekt egyelőre az előkészítő fázisban jár, elindult a közösségi finanszírozási kampányuk, és szeptember utolsó hétvégéjén már utazik is a csapat Dányba, hogy aztán heti rendszerességgel tartsanak zenekészítő workshopokat.

(Kiemelt kép: Getty Images)

Kérünk, segítsd a munkánkat, és szánj pár percet a kérdőívünk kitöltésére, mert tudni szeretnénk a véleményedet a Nők Lapjáról és a nőklapja.hu-ról!

Próbáld ki most ingyen!

Regisztrációdért
5 előfizetői tartalmat
megnézhetsz. Te döntöd el, melyiket.