nő bevásárlóközpont kosár termék

5 átverés, amit ma már mindenki természetesnek vesz – Be is dőlünk nekik

Apró, mégis ravasz fogyasztói csapdák – rejtett díjak, ártrükkök és hűségprogramok – befolyásolják vásárlási döntéseinket, gyakran észrevétlenül.

Mára a hétköznapok normalizált átverései olyannyira belesimultak a mindennapokba, hogy szinte természetesnek vesszük őket. Nem a klasszikus csalásokra gondolunk; ezek annál sokkal kifinomultabbak, épp ezért még a legszkeptikusabbak figyelmét is könnyen elkerülik.

Ám ha egyszer felismerjük, mi történik valójában, többé már nem tudunk úgy tenni, mintha nem látnánk át a jól bejáratott rendszeren. Ez a felismerés egyszerre felszabadító és megdöbbentő: ráébreszt minket, mennyire megszoktuk a minket körülvevő apró manipulációkat.

5 átverés, amely ma már teljesen normálisnak tűnik

Természetesen még így is dönthetünk úgy, hogy nemet mondunk a kapitalizmus csapdáira, és jelezzük, hogy mi nem szeretnénk élni ezekkel a lehetőségekkel. Mert azzal, hogy tudatosak vagyunk, nem csupán önmagunkat védjük meg, de a választás szabadsága mellett is letesszük a voksunkat. 

1. Kényelmi díjak, melyek valójában nem szolgának minket

Itthon leginkább az éttermek, a jegyirodák és a parkolócégek szolgáltatásainak igénybevételéért számolnak fel kényelmi díjat. Ezek az összegek azonban valójában csak a szolgáltatónak jelentenek kényelmet.

Vegyük például az online fizetéseket: gyorsabbak, olcsóbbak, és még a cég munkáját is megkönnyítik. Ennek ellenére a fogyasztó gyakran plusz díjat fizet, hiszen a szolgáltatók abban bíznak, hogy a vásárló ígyis-úgyis megfinanszírozza ezt a többletet.

2. Indokolatlan borravalók

Valaha a borravaló a hálát jelentette, ma azonban gyakran inkább erkölcsi kötelességként jelenik meg – egy eszköz, amivel a vásárló pótolja a cégek bérköltségeit.

mindennapi átverések 5 átverés

A borravaló ma gyakran nem a hálát, hanem a vásárlókra hárított erkölcsi kötelezettséget jelenti, amivel a cégek alacsony béreit próbálják kompenzálni (Fotó: Getty Images)

Vegyük például a reggeli elvitelre vásárolt kávét és muffint: a képernyő az arcunkba villan, 20%-os borravalót kérnek, miközben mögöttünk többen figyelnek. Természetes, hogy a pánikreakciónk az, hogy kifizetjük, pedig valójában csak egy papírzacskót adtak át.

Nem a dolgozó hibája; ők megérdemlik a tisztességes fizetést, ám ezt ideális esetben a munkaadójuknak kellene biztosítania, nem pedig a vásárlóknak. Ha mégis úgy döntünk, hogy nem adunk borravalót, gyakran találhatjuk szembe magunkat túlzó reakciókkal, és könnyen úgy érezhetjük, mintha valami igazságtalanságot követtünk volna el.

3. Hűségprogramok – elévülő előnyök

A hűségpontok rendszere gyakran úgy működik, mint a répát kergető szamár: a jutalom mindig egy kicsit túl távolinak tűnik. Mire összegyűjtünk 500 pontot, hogy megkapjuk az 500 forintos kupont, addigra a termék mérete csökken, az ára pedig nő, köszönhetően a rejtett árnyékinflációnak, melyet a közgazdászok szakszóval zsugorflációként is emlegetnek.

Kapcsolódó: Kamu nyereményjátékok – így vernek át minket a „különleges ajánlatokkal”.

A VIP-szintek is csupán vizuális kiegészítők: színeket adnak a kártyánkhoz, miközben valódi előnyt az esetek többségében nem nyújtanak. A rendszer elsődleges célja sokkal inkább az adatgyűjtés. Minden vásárlásunk, szokásunk és preferenciánk rögzítésre kerül, hogy aztán személyre szabott ajánlatokkal ostromolhassanak. 

4. Árnyékinfláció — kevesebb termék, ugyanannyi pénzért

A csomagolás és az ár változatlan, pusztán a beltartalom csökken – ezt nevezzük zsugorflációnak, amit rejtőzködő jellege miatt gyakran árnyékinflációnak is hívnak. Ez a modern vállalati bűvésztrükk az oka annak, hogy a chipses zacskó 70%-a levegő, és a „családi méretű” csoki alig elég egy személynek.

Figyelmeztetéssel csak ritkán találkozunk, bár akadnak olyan üzletek, ahol feltüntetik, ha a termék mérete megváltozott. Mindenesetre ez a fajta átverés az egyik leggyakoribb a piacon.

5. Előfizetések, amelyeket nem egyszerű lemondani

A próbaidőszak lejárta után hirtelen havonta 3 990 forintot fizetsz egy szolgáltatásért, amit valójában hónapok óta nem használtál. A lemondás valóságos útvesztő: több lépéses beállítások, rejtett menük és félrevezető gombok.

Ha pedig telefonon próbálnánk elintézni, könnyen előfordulhat, hogy percekig, sőt akár órákig is várakozni kell, vagy nem veszik fel a telefont. Ezek a „láthatatlan költségek” a modern előfizetési rendszerek egyik legfrusztrálóbb – és sajnos legjellemzőbb – elemei.

Ez is érdekelhet: Black Friday – így jöhetsz ki a legjobban belőle

Kiemelt kép: Getty Images

Ajánlott videó