A Roblox egy itthon is igen népszerű online játékplatform és játékkészítő rendszer. A felhasználók itt mások által készített játékokkal játszhatnak, vagy akár saját játékokat is fejleszthetnek.
A platform önmagát egyfajta „végső virtuális univerzumként” írja le, ahol milliónyi játék és élmény várja a felhasználókat. Nem kis részben a gyerekeket: 2024-ben napi szinten több mint 85 millióan használták a Robloxot. Köztük becslések szerint mintegy 40%-a 13 év alatti.
A platformra a legtöbb szülő biztonságos online játszótérként tekint. Nemrég azonban a Revealing Reality nevű digitális kutatócég súlyos ellentmondásokra világított rá a platform gyerekbarát arculata és a valóság között.
Súlyos hiányosságok
A szakemberek különböző életkorú (5, 9, 10, 13 és 40+) tesztfiókokat hoztak létre, hogy megvizsgálják, milyen tartalmakhoz fér hozzá, és milyen beszélgetésekbe keveredhet egy a platformot használó gyerek. Azt tapasztalták, hogy hiába alkalmaztak szülői felügyeleti eszközöket a platform használatakor, ezek ott nem működtek hatékonyan. Emiatt a gyerekek komoly veszélyeknek lehetnek kitéve a játék során.
A kutatók több súlyos hiányosságot is feltártak.
Egy ötévesként regisztrált avatár például képes volt kapcsolatba lépni felnőttekkel a játék során, és a rendszer nem megfelelő életkori besorolással látta el az egyes játékokat sem.
A tízéves tesztfelhasználó fiókja például olyan játékterekbe is be tudott lépni, ahol szexuálisan túlfűtött jelenetek zajlottak. Volt például egy hotelszoba, ahol egy női avatar neccharisnyában vonaglott az ágyon, más karakterek pedig egymáson fekve imitáltak szexuális pózokat. Egy másik, gyerekeknek is hozzáférhető tér egy nyilvános mosdó volt. Itt a játékkarakterek a nyílt színen vizeltek, és különféle fetisiszta kiegészítőkkel is fel lehetett őket szerelni.

Te tudod, mit játszik a gyereked? (Fotó: Getty Images / Elva Etienne)
A hangalapú csevegés során a gyerek-tesztavatárok olyan beszélgetésekbe is belehallgattak, ahol más felhasználók szexuális aktust imitáltak. Egy felnőttként regisztrált felhasználó pedig burkolt utalásokkal Snapchat-elérhetőséget kért az ötéves avatártól.
Ezek az anomáliák rávilágítanak arra, milyen könnyen megkerülhetők a különféle szűrők, és milyen könnyen kerülhetnek a gyerekek akár ragadozók hálójába is.
Közös fellépésre lenne szükség?
A cég a nemrég megjelent kutatás kapcsán úgy nyilatkozott, tisztában van azzal, hogy az online térben vannak rosszindulatú felhasználók, de a jelenség nem csak az ő platformjukat érinti. Szerintük ezért egyedi ellenőrzések helyett szélesebb körű együttműködésre lenne szükség az iparágon belül és a kormányzatokkal is annak érdekében, hogy hatékonyan védhessük meg a gyerekeinket.
A cég hangsúlyozta azt is, együtt érez azokkal a szülőkkel, akiknek a gyerekei kellemetlen élményeket szereztek, ugyanakkor kiemelte, hogy naponta tízmilliók élvezik a játékot biztonságosan és tartalmasan.
Mindez azonban továbbra sem nyugtatja meg a szülöket, főleg amiatt, mert
úgy néz ki, hogy korhatáros azonosítás továbbra is nagy kihívás a platform számára.
A brit Guardian magazin rendszeresen kikéri olvasói véleményét, tapasztalatait egy-egy jelenség kapcsán. A témában közölt felhívásukra érkezett szülői történetek kifejezetten megrázók, és szintén megerősítik, hogy sürgős intézkedésekre lenne szükség. Szülői beszámolók szerint például egy tízéves kisfiút egy felnőtt zaklatott a platformon, míg egy kilencéves kislány pánikrohamot kapott, miután szexuális tartalmakkal találkozott a játék közben.
Rendszeres ellenőrzés kellene
Damon De Ionno, a Revealing Reality kutatási igazgatója szerint a Roblox legutóbbi biztonsági fejlesztései „továbbra sem elégségesek”, hiszen a gyerekek még mindig beszélgethetnek vadidegenekkel, ráadásul a hatmillió játék között sok olyan van, amin téves a korhatár szerinti címke, így a szülők a legtöbbször nem is tudják, mit játszik épp a gyerekük.
Beeban Kidron, brit felsőházi képviselő és internetbiztonsági aktivista szerint a kutatás világosan mutatja, hogy a Roblox rendszerszinten képtelen garantálni a gyerekek biztonságát, emiatt szerinte a mostanihoz hasonló felhasználói kutatásnak rendszeresnek kellene lennie az ilyen jellegű termékeknél.
Matt Kaufman, a Roblox biztonsági igazgatója úgy reagált: „A bizalom és a biztonság minden tevékenységünk középpontjában áll. Folyamatosan fejlesztjük irányelveinket, technológiánkat és moderálási folyamatainkat, különösen a fiatalok védelmében.” Hozzátette azt is, hogy 2024-ben több mint 40 új biztonsági fejlesztést vezettek be, és továbbra is elkötelezettek amellett, hogy a Roblox biztonságos hely maradjon mindenki számára.
Mit tehetünk?
Jó ideje napi szintű szülői aggodalmat okoz, hogy vajon mi történik a gyerekekkel az online térben, a Kamaszok című online sorozat pedig ismét reflektorfénybe hozta a témát. A kortársbántalmazás melletti másik nagy veszély a neten, hogy a gyerekek rossz szándékú felnőttekkel is kapcsolatba kerülhetnek.
Mivel egyre több időt töltenek a gyerekek digitális platformokon, fontos, hogy szülőkként tudatosan támogassuk őket a biztonságos internethasználatban. Érdemes nyílt, bizalmi légkört kialakítani, hogy gyerekünk merjen szólni, ha kellemetlen vagy zavaró élmény éri. Amennyire lehet, ismerjük meg, mivel játszik, beszélgessünk arról, kikkel kerül kapcsolatba, és közösen állítsuk be a szülői felügyeleti lehetőségeket – például csevegési korlátozásokat, életkori szűrőket vagy képernyőidő-határokat.
Fontos, hogy megtanítsuk neki: személyes adatokat (név, cím, iskola, fotó) soha ne osszon meg ismeretlenekkel. Figyeljünk a viselkedése megváltozására is, hiszen a szorongás, titkolózás gyakran intő jel. Nem kell mindent kontrollálnunk, de legyünk jelen – érdeklődő, elérhető és tájékozott szülőként sokat tehetünk azért, hogy gyerekünk biztonságban fedezze fel az online világot.
Kapcsolódó: Az online térben más veszély is leselkedik a gyerekekre.
Kiemelt kép: Roblox egy okostelefon képernyőjén, Marijan Murat/dpa (Photo by Marijan Murat/picture alliance, Getty Images