telefonos csalás biztonság

Telefonos átverések: egy egyszerű trükkel az őrületbe kergethetők a csalók

A telefonos csalások egyre gyakoribbak: sajnos a különféle figyelemfelkeltő kampányok ellenére nap mint nap sokan válnak áldozatukká.

A telefonos csalók legtöbbször banki alkalmazottnak vagy hivatalos szervek képviselőinek adják ki magukat, és a beszélgetések dinamikája gyakran sürgető. A hívott féllel elhihetik, hogy azonnal, gyorsan kell cselekdnie, különben nagy bajba kerül.

Gyakori az „unokázós csalás” is, amikor idősebb emberektől próbálnak (szintén sürgetéssel) pénzt kicsalni szeretteik nevében. Hamis nyereményjátékokkal, befektetési ajánlatokkal és technikai támogatást ígérve is sokszor próbálkoznak, és a manipulációs technikáik miatt sokan – még fiatalabb, tájékozott áldozatok is – bedőlnek nekik.

Egy mesterséges intelligenciával foglalkozó cég most saját fegyverükkel igyekszik legyőzni a telefonos csalókat. A vállalat Daisyt, egy idős nagymamát állította csatasorba. Daisy egészen olyan, mint a nagykönyvi nagymamák. Imád süteményreceptekről, keresztrejtvényekről és kötésmintákról beszélgetni, azzal a különbséggel, hogy ő remekül ért ahhoz is, hogy időhúzással bosszantsa fel a telefonálókat.

Telefonos csalók ellen

Daisy persze nem valódi nagymama, hanem egy olyan mesterséges intelligencia-modell, amelyet kifejezetten a telefonos csalók ellen, időhúzására fejlesztettek ki. Daisy kedves zavartsága, technológiai járatlansága és kedélyeskedő kérdései rendre kifárasztják és fel is dühítik a telefonos csalókat. Egy az új módszert demonstráló hangfelvételen a szoftver generálta hang például perceken keresztül keresgéli a szemüvegét, majd számítógépén a böngésző ikonját sem találja. Mindezt aközben, hogy a csaló sürgetve próbálja rávenni, hogy adjon hozzáférést a gépéhez.

„Tudja kedves, régen nem voltak ilyen technológiák, minden sokkal egyszerűbb volt. Ön hogy van ezzel, kedveském?” – beszélget Daisy, mire a csaló szerepéből kiesve, ingerülten fakad ki. Egy másik hívásban Daisy hosszasan mesél egy csalónak arról, hogy számítógépét elsősorban süteményreceptek felkutatására használja.

telefonos-csalas-biztonsag

A telefonos csalásoknak nem csak az idősebb korosztály dől be (Fotó: Getty Images)

„Jaj, ez is egy péksüti. Nem biztos, hogy jó helyen járok” – mondja egy harmadik csalónak, aki épp egy adathalász program letöltésére próbálja rávenni. Egy másik esetben azt játssza el, hogy képernyője minden átmenet nélkül elsötétül. „Jaj istenkém, olyan fekete lett, mint az éjszakai égbolt”– sopánkodik.

Az szoftverfejlesztő cég olyan oldalakon helyezte el Daisy telefonszámát, ahonnan a csalók gyakran keresnek áldozatokat. Volt, hogy a kísérlet során Daisy akár 40 percig is lekötötte a csalók idejét, amit máskülönben valódi emberek valódi átverésére fordíthattak volna.

Fontos a tudatosság

Bár a projekt nagyon ígéretes, egyelőre nem tervezik szélesebb körben elindítani. A cél inkább az volt, hogy felhívják a figyelmet a telefonos csalásokra. A jövőben Daisy-t akár különböző akcentusokkal és személyiségtípusokkal is lefejlesztik, hogy még meggyőzőbb legyen, és ha hosszú távon is beválik, később van esély arra, hogy szélesebb körben használják. 

Daisy remek példa arra, hogy a mesterséges intelligencia egyre több iparágban segít a telefonos csalások elleni harcban, és nagy segítséget jelent például banki tranzakciók ellenőrzésében is.

Mit tanuljunk Daisytől?

Elsősorban azt, hogy ne hagyjuk magunkat sürgetni, és fogjunk rögtön gyanút, ha a hívó fél mindenáron azonnali intézkedést akar kicsikarni belőlünk. Fontos az is, hogy

soha ne adjunk ki személyes vagy banki adatokat ismeretlen hívóknak még akkor sem, ha hivatalos szervre hivatkoznak.

Ha egy hívás gyanúsnak tűnik, érdemes azonnal megszakítani a beszélgetést, majd hivatalos forrásból ellenőrizni az állítólagos intézmény elérhetőségét. 

Ha szeretnénk biztonságban lenni, használjunk hívásazonosító és spam-szűrő alkalmazásokat, amelyek segítenek kiszűrni a csalókat. Végül pedig, ha mégis csalás áldozatai lettünk, haladéktalanul értesítsük a bankunkat és tegyünk bejelentést a hatóságoknál.

Nem csak a telefonos csalásokra kell figyelni…

Kiemelt kép: Getty Images