Nagyon nem mindegy, hogyan készülünk az ünnepekre!

A karácsony sok család számára legalább annyira stresszforrás, mint amennyire a nyugodt pihenés és a kikapcsolódás időszaka: év végi hajtás a munkahelyen, ajándékok beszerzése, becsomagolása, nagybevásárlás intézése. Mire eljön a szenteste, a legtöbben már fáradtak, kimerültek vagyunk. Mi lenne, ha idén kivételesen bevetnénk pár vadonatúj ötletet?

Mielőtt elragadna minket a vágy a szépen, színesen, csillogón becsomagolt ajándékdobozok iránt, álljunk meg egy pillanatra, és gondoljuk át, min és hogyan kellene változtatnunk, mit rontottunk el az évben, és mit csinálhatnánk másként a következőben. Iktassunk be legalább egy délelőttöt az ünnepek előtt, a lényeg, hogy tudjuk, záros határidőn belül lesz majd egy (fél)nap, amikor csak magunkkal foglalkozunk. Ne stresszeljünk azon, hogy a rohanás, előkészületek és az ünnepi őrület alatt miért nem tudjuk magunkat bevackolni egy meghitt, békés sarokba, mert erre a programra – reményeink szerint – akár még a csendesebb január is tökéletesen alkalmas lesz.

És soha, egy pillanatra se felejtsük el: rossz szokásainktól és stresszes életmódunktól nem csupán az ünnepek és a szilveszter apropóján, hanem előbb is megszabadulhatunk! Mert minél előbb változtatunk a hozzáállásunkon, és teret engedünk a pozitív átalakulásnak, annál többet tehetünk saját magunk, sőt szeretteink testi-lelki harmóniájáért is. Elég, ha például csak a dohányzásra gondolunk, hiszen mi lehetne nagyobb ajándék a fa alatt saját magunk és szeretteink számára, mint hogy ezt a rossz szokásunkat is átgondoljuk!

A Földön jelenleg több mint 1 milliárdan, hazánkban pedig több mint 2 millióan dohányoznak, ezért ez nemcsak egyéni, de társadalmi jelentőségű kérdéskör is, amely mindenkit érint, dohányzókat és nem dohányzókat egyaránt. A dohányzás minden formája káros az egészségre, és ma már egyértelmű, hogy a dohányzás számos betegség kialakulásáért felel. Kevesen tudják, de a tudomány jelenlegi állása szerint nem a nikotin, hanem az égés során keletkező füst és kátrány felelős elsősorban a dohányzással kapcsolatos megbetegedések kialakulásáért.

A cigaretta égése során keletkező füstben több ezer vegyi anyag van, amelyek közül az Amerikai Egyesült Államok Élelmiszer- és Gyógyszerengedélyeztetési Hivatala (FDA) 93-ról megállapította, hogy káros vagy potenciálisan káros az egészségre. A cigarettafüst ráadásul nemcsak a dohányosokra, hanem közvetlen környezetükre is káros, tehát szinte mindenki ki van téve a cigarettafüst okozta ártalmaknak. Épp ezért a legjobb, ha eleve el sem kezdjük a dohányzást, így tudjuk a legjobban megvédeni saját magunk és szeretteink egészségét. Ha már dohányzunk, akkor törekedni kell arra, hogy mihamarabb abbahagyjuk ezt a káros szokást, hiszen hosszú távon csak a nikotin- és dohánytartalmú termékek végleges elhagyásával szüntethetőek meg 100 százalékban a dohányzás ártalmai. Ezért aki a leszokás mellett döntött, azt minden lehetséges módon támogatni kell.

Ugyanakkor vannak sajnos olyan felnőtt dohányosok, akik az egészségügyi kockázatok ismeretében sem szoknak le. Nekik érdemes tájékozódniuk az ártalomcsökkentés lehetőségeiről. A cigarettánál akár 70-95 százalékkal alacsonyabb károsanyag-kibocsátással járó füstmentes alternatívákkal a felnőtt dohányzók csökkenthetik a dohányzás ártalmait. A károsanyag-kibocsátás csökkenésének mértéke és az egészségkárosító hatás mértéke közötti összefüggésre vonatkozóan azonban jelenleg még nem állnak rendelkezésre pontos információk. A hasonló elven működő technológiákon belül is nagy működésbeli különbségek lehetnek, így fontos a hiteles forrásból történő tájékozódás

A füstmentes technológiák közé tartozik többek között az e-cigaretta, a dohányhevítéses technológia vagy a dohányt nem tartalmazó nikotinpárna. Előbbi dohány helyett nikotintartalmú folyadék felhasználásával állít elő nikotinpárát, míg a dohányhevítéses technológia olyan hőmérsékletre hevíti a dohányt, amely már elég ahhoz, hogy a dohány- és nikotinpára felszabaduljon, de még ne történjen égés, és így füst, valamint hamu se képződjön. Ugyanakkor ezen technológiák sem kockázatmentesek, hiszen ezek is tartalmaznak például nikotint, ami függőséget okoz, illetve egyéb káros hatása mellett megemeli a szívfrekvenciát, valamint a vérnyomást, és egyelőre ezen alternatívák használatának hosszú távú hatását még vizsgálják, ugyanakkor fontos azt is tudni, hogy ezek nem leszoktató eszközök, mint azt sokan tévesen hiszik. Céljuk a le nem szokó dohányosok számára elérhető ártalomcsökkentés, ahogy a brit állami egészségügyi hatóság (PHE) rámutatott egy tavaly márciusi közleményében.

Egy dolog azonban biztos: a dohányzás okozta ártalmakat kizárólag úgy szüntethetjük meg, ha véglegesen felhagyunk a dohány- és nikotintartalmú termékek fogyasztásával, azaz ha el sem kezdünk dohányozni, vagy ha már rászoktunk, akkor pedig minél hamarabb leszokunk róla.

A cikk társadalmi felvilágosítás céljából létrejött, reklámcélokat nem szolgáló tájékoztatás, amely a Philip Morris Magyarország Kft. megrendelésére készült.