Szelektív hulladékgyűjtő edény pályázatot hirdet a Coca-Cola

Pályázz, nyerj, és légy része a körforgásos gazdaságnak!

—————–SZPONZORÁLT TARTALOM———————-

A Coca-Cola Magyarország szeretne hozzájárulni ahhoz, hogy minél több ember tudja szelektíven gyűjteni a hulladékot. Ezért a vállalat pályázatot hirdet szelektív hulladékgyűjtők kihelyezésére.

Az üdítős palackok PET műanyagból készülnek, ami 100 százalékban újrahasznosítható. A körforgásos gazdaságban palack készül belőlük, újra és újra, de csak ha mindannyian szelektíven gyűjtjük. Az üres palack is érték, nem szemét! Elviekben mind tudjuk ezt, a folyamatba mégis több hiba csúszik, és bizony gyakran pont a fogyasztók oldalán. Hiszen ahhoz, hogy tényleg újra felhasználhassák őket, szükség van ránk, átlagemberekre, azaz a felhasználókra, fogyasztókra is. Mindannyiunk közös felelőssége és érdeke, hogy a körforgásos gazdaság megvalósulhasson, hogy minden hulladék a megfelelő helyre kerüljön, néha viszont nem is annyira egyértelmű, mit hova dobhatunk. 

Közös ügyünk

Ahhoz, hogy minden PET palackot újrahasznosíthassanak, természetesen első (és egyik legfontosabb) lépésként arra van szükség, hogy a nagyvállalatok így készítsék termékeiket – utána viszont már a lakosságnak is szerepe van abban, hogy ezek a csomagolások visszakerülhessenek a gyártóhoz.

Tudtad?

A Coca-Cola a hulladékmentes világ elérésén dolgozik, ahol közös erővel minden csomagolást összegyűjtenek, újrafeldolgoznak és újrahasznosítanak. A Magyarországon forgalmazott valamennyi italcsomagolásuk – így PET palackok is – 100%-ban újrahasznosíthatók – amennyiben a megfelelő hulladéktárolóba kerülnek.

Globális és lokális szinten egyaránt a fenntartható működésre és kibocsátásaink minimalizálására kell törekedni, valamint a különböző csomagolóanyagok optimális használatára. Szerencsére egyre több nagyvállalat megérti és belátja ezt: a Coca-Cola is elismerte, hogy része a csomagolási hulladékkal kapcsolatos problémának, viszont a megoldásnak is részei kívánnak lenni – ezért dolgoznak olyan innovációkon, amelyekkel csökkenthetik működésük környezeti hatását. Viszont hiába van meg a fogyasztók szándéka a szelektív gyűjtésre, ha nincs elérhető szelektív hulladéktároló a közelben, akkor bizony a kommunális hulladékban landolnak az újrafelhasználható műanyagok is.

Van egy kis probléma! 

Nem lehet eléggé hangsúlyozni: közös erőfeszítést igényel a hulladék kezelése, fogyasztóként is részt kell vennünk a történetben. És ez nem minden esetben azon áll vagy bukik, hogy van-e a közelünkben szelektív gyűjtő. 

A kupak segít!

A Coca-Cola Magyarország a csomagolóanyagok visszagyűjtésére és újrahasznosítására 2019-ben vezette be, hogy az üdítőitalok kupakján a megszokott márka logóját egy üzenetre cserélték: Nem vagyok szemét! Hasznosíts újra! A grafika segít abban, hogy minél nagyobb arányú visszagyűjtést érjenek el, és ezzel a termékeket még inkább a körforgásban tarthassák. Az emlékeztető tehát ott van, csak hallgatnunk kell rá!

Szakértők szerint ugyani hazánkban a szelektív hulladéktárolók 50 százalékába nem oda való csomagolás kerül, ami miatt a megfelelő hulladék kezelése is problémássá válik. Ez a műanyagtárolóknál figyelhető meg leginkább, elvégre nem minden műanyag újrahasznosítható, ráadásul nem is mindig csak műanyagot dobunk beléjük, így szennyeződik a tároló tartalma. És akkor ott van az alumínium, a papír és a kommunális hulladék, amelyek esetében szintén nagy a zűrzavar.

Létezik megoldás! Pályázz!

A Coca-Cola folyamatosan dolgozik a vállalat teljes ökológiai lábnyomának csökkentésén: csökkentik a csomagolóanyagok súlyát, keresik az újrahasznosítás új lehetőségeit (ennek a része a pályázati lehetőség is). Tudtad például, hogy a brand italcsomagolásainak súlya folyamatosan csökken? 2019-ben a projekteknek köszönhetően a PET palackok esetében összesen 2,1 tonnával kevesebb csomagolást használtak, míg az alumínium dobozok esetében 2020-tól 170 tonnával tudják csökkenteni a hulladék mennyiségét. Az alumínium csomagolású termékek raklapozási technikájának köszönhetően pedig 2019-ben további 50 százalékkal csökkent a műanyag fólia felhasználás is. Az elmúlt évek fejlesztései által mára már átlagosan 15%-kal kevesebb műanyagra van szükség egy palack előállításához, mint 2010-ben.

És mint már írtuk, a Coca-Cola Magyarország szeretne ahhoz is hozzájárulni, hogy minél többen szelektíven tudjuk gyűjteni a hulladékokat – nemcsak a PET palackokat, de az alumíniumot, a papírt és a kommunális hulladékot is.

Ezért a vállalat pályázatot hirdetett szelektív hulladékgyűjtő edények kihelyezésére, amelyhez bármely Magyarországon működő vállalkozás, intézmény, szervezet, közösség pályázhat, amelynek székhelyén, telephelyén elérhető a szelektív hulladékgyűjtési köz- vagy magánszolgáltatás – kivétel, ha az adott helyszínen átlagosan megfordulók 30 százalékánál több a 13 éven aluli gyermek.

(A The Coca-Cola Company globális vállalása, hogy nem végez marketing- vagy kommunikációs tevékenységet 13 éven aluli gyermekek felé. Ezért a pályázaton kifejezetten nem vehetnek részt bölcsődék, óvodák, általános iskolák, illetve nyolc osztályos képzést végző középiskolák.)
Viszont ha a munkahelyeden vagy a lakóközösségben nincs szelektív hulladékgyűjtési lehetőség, most itt az alkalom, hogy ez megvalósulhasson! A részletes pályázati kiírást és az űrlapot a www.coca-cola.hu/nemvagyokszemet oldalon találod!

A vállalat a pályázat első, december 31-ig tartó szakaszában kiválasztott pályázók telephelyén 2022 első negyedévében 66 szelektív hulladékgyűjtő edényszettet helyez ki.

Minden szett egy-egy műanyag- és fém-, papír- illetve kommunális hulladékgyűjtőből áll.

De mi az a körforgásos gazdaság?

A fenntartható fejlődés olyan fejlődési folyamat, illetve szervezési elv, ami „kielégíti a jelen generáció szükségleteit anélkül, hogy veszélyeztetné a jövő generációk esélyét arra, hogy ők is kielégíthessék szükségleteiket”, áll az ENSZ 1987-es Brundtland-jelentésében. A 20. században elfogadottá vált lineáris gazdaság azt jelenti, hogy a termelési és fogyasztási folyamat egy egyenes útvonal volt. Tehát onnantól kezdve, hogy kitermeljük az erőforrásokat, legyártjuk, majd megvásároljuk a termékeket, egészen addig, hogy a termékek csomagolását, miután kiürültek, egyszerűen kidobjuk, így azok egy szemétlerakón végzik. Ebben a szemléletben a szennyezés (és a pazarlás) csak költségtételként, vagy még akként sem jelenik meg tényezőként, egyszerűen nem játszik szerepet. A körforgásos gazdaság ezzel szemben azt jelenti, hogy a termékeket eleve azzal a szemlélettel tervezik és gyártják, hogy minél kevesebb erőforrást használjanak fel, minél tartósabbak legyenek, és minél nagyobb részüket lehessen újra felhasználni leselejtezésüket követően, ezzel is csökkentve az új erőforrások kitermelését. 

A Coca-Cola konkrét vállalásai

A márka globális stratégiája, a Hulladékmentes Világ célkitűzései érdekében a következő vállalásokat fogalmazta meg:

  • 2030-ra minden csomagolóanyaguk legalább 50%-ban újrahasznosított alapanyagból készül.
  • 2030-ra a felhasznált csomagolóanyagaik 100 százalékának megfelelő mennyiséget gyűjtenek vissza.
  • Folyamatos innovációval új csomagolási megoldásokat tesztelnek, ilyen a nemrég bemutatott papírpalack prototípusuk is.

Kiemelt kép: Coca-Cola