60 év felett is fitten

Soha nem késő elszánni magunkat a rendszeres testmozgásra, hiszen amellett, hogy számos egészségügyi előnnyel jár, társasági életünket is felpezsdíti.

—————–SZPONZORÁLT TARTALOM——————

Hazánkban az időskori sportolás statisztikája sajnos nem túl jó: a 65. életévüket betöltött emberek mindössze 3,8%-a mozog legalább 20 percet naponta. Pedig rendszeres testmozgással kevésbé tesszük ki magunkat a betegségeknek, és lelkiállapotunk is jelentősen javul. A rendszeresen végzett mozgás erősíti az izomzatot, serkenti az anyagcserét, hozzájárul a súlygyarapodás okozta betegségek megelőzéséhez, jótékony hatással van a vérkeringésre, erősíti az immunrendszert.

A testi egészség megőrzésén túl kedvező lelki hatása is megkérdőjelezhetetlen: a jó közérzet és a mentális erőnlét kulcsa egyaránt a sport.

A WHO (Egészségügyi Világszervezet) heti legalább 150 perc enyhe fizikai aktivitással vagy heti 75 perc erőteljesebb aktivitással járó mozgást ajánl az idősebb emberek számára. Ehhez azonban hozzá kell adni a napi 10.000 lépést, amelyet szintén a WHO ajánl. Az alkalmankénti testmozgás ideje akkor megfelelő, ha legalább 45-50 percig tart. Ugyan napi 30 perc testmozgás is már jó, viszont másfél óra még jobb ahhoz (persze a sétát is beleértve), hogy érezni lehessen a mozgás jótékony hatásait. Csak akkor fogunk megmaradni a rendszeres mozgásnál, ha a sport örömet okoz, ha nem érezzük elfecsérelt időnek, ezért mindig figyeljünk testünk jelzéseire, hogy rátaláljunk a mi, saját sportunkra.

Biztonságos testmozgás

Különösen fontos, hogy idősebb korban kizárólag olyan testmozgást válasszunk, amely egészségügyi állapotunknak megfelel, és a kísérő betegségekkel is bátran végezhető. Előtte érdemes konzultálni a házi orvossal, kezelő orvossal, hogy teljes biztonságban legyünk az edzéseken. Már az is nagy előrelépés, ha lift helyett a lépcsőt választjuk, vagy lesétálunk egy megállót, ha esetleg sokat kellene várni a buszra, villamosra. Az is sokat számít, ha elvállaljuk, hogy az unokákat mi tanítjuk meg biciklizni, úszni, hiszen így biztosan mi is átmozgatjuk magunkat, és az együtt töltött idő külön boldogság.

Sétától a pingpongig

A fokozatosság elve rendkívül fontos, főleg, ha nagyon sokáig, esetleg soha azelőtt nem végeztünk rendszeres testmozgást. Még mielőtt nagyobb intenzitású sportba fognánk, minden nap alaposan nyújtsunk. Reggel, ébredés után nyújtózzunk egy jó nagyot, majd szépen lassan nyújtsuk át a testünk izmait, különösen nagy hangsúlyt fektetve a nyakra és a vállakra, amelyek könnyen elnehezedhetnek, beállhatnak alvás során. Érdemes kihasználni a jó időt, ilyenkor inkább válasszunk kültéri sportokat. Kezdhetjük minden nap sétával, hogy hozzászoktassuk szervezetünket a mozgáshoz. A rendszeres sétával csökkenthető a magas vérnyomás és koleszterinszint, ráadásul a cukorbetegség kialakulásának kockázata is csökken. De egy intenzív esti séta után is sokkal jobban alszunk majd és az általános közérzetünk is javul. A sportgyaloglást, melyet gyors-, vagy aktív gyaloglásnak is nevezünk, gyorsabb tempóban végezzük, mint a mindennapi sétát. Ezért megdolgoztatja a tüdőt és szinte a test összes izmát (komoly állóképességet kíván), de ezt csak akkor ajánljuk, ha a könnyű séta már meg sem kottyan. Sőt, választhatjuk a nordic walkingot is, amely során az oxigénfelvétel és a kalóriaégetés is jóval intenzívebb, főleg ha a súlycsökkenés is a célok között szerepel. Aki már elég erőt érez magában, a kocogást is bevállalhatja, de itt különösen fontos a fokozatosság elve, hiszen a szívet, ízületek, csontozatot szépen lassan kell hozzászoktatni a nagyobb igénybevételhez. Ha most kezdjük a futást, az első néhány alkalommal bevezetésként 5-10 percet érdemes sétálni, majd kicsit kocogni, s így fokozatosan növelve a távot és intenzitást. Nagy melegben soha ne induljunk el, várjuk meg, míg enyhül a hőség vagy menjünk erdős, árnyékos területre. Idősebb korban a séta és az úszás mellett rendkívül népszerű a kerékpározás, amelynek szintén óriási egészségmegőrző hatása van, ráadásul ez az a sport, amit az unokák is szívesen űznek a nagyszülőkkel. És ez a sport van a legkisebb hatással az ízületekre. A tenisz szintén nagyon jó mozgásfajta, amely nem csak az egészséges életmód kapuja, de felhőtlen szórakozást is kínál. Legalább annyira, mint a golf vagy a pingpong.

Vízben még könnyebb

Nyáron az uszodák kültéri medencéit is érdemes felkeresni, hiszen az úszás kitűnő hatással van az ízületekre, megőrzi a gerinc stabilitását, és még a legfájósabb testrészek is könnyen ráállnak a sportra. Szakemberek szerint a rendszeres úszás csökkenti a szívbetegség kialakulását, és a stresszre is sokkal jobban reagálunk. Úszás után pedig élvezhetjük a megérdemelt pihenést a medence partján, de a fényvédelemre mindig nagyon figyeljünk, hiszen akár már tíz perc alatt is könnyen leéghet a bőrünk. Választhatjuk a vízi tornát is, ugyanis növeli az izomtónust és a légzési kapacitást, javítja a vérkeringést, és jótékony hatással van a szív- és érrendszerre. Az optimális eredmény elérése érdekében a vízi torna heti kétszer javasolt. 

Különleges sportok

Kevésbé megszokott sport, de 60 év felett is bátran űzhetjük például a senior karatét, amely javítja az egyensúlyt, fejleszti a kognitív képességeket, miközben csökkenti az öregedéssel járó memória- és koordinációs zavarokat. Mindig is szerettünk táncolni? Miért ne neveznénk be egy senior latin tánc tanfolyamra? A salsa, rumba, csacsacsa, batchata, vagyis általánosságban a tánc fejleszti a koordinációt, erősíti a légzést és a memóriát. A latin tánc különlegessége, hogy minden ízületet megmozgat, különösen a csípőízületeket, amelyeknek rugalmasnak és mobilisnak kell maradniuk, mert így kerülhetjük el a hátfájdalmakat. A páros tánc érdeme az is, hogy hozzájárul a stressz csökkentéséhez és akár baráti kapcsolatok is kialakulhatnak a tánctéren. Mindig is vonzódtunk az íjászathoz, de soha nem mertük kipróbálni? A senior íjászat egy újabb lehetőség egy olyan különleges sportra, amely precizitást, irányítást, összpontosítást, fizikai készségeket és elszántságot igényel. Az íjászat egy mindenki számára elérhető sport, fejleszti az erőt, a koordinációt, a türelmet és az önbizalmat.

Elérhető eszközök

Szerencsére már az eszközök is könnyen és olcsón beszerezhetőek a Decathlon áruházakban, így bármikor belevághatunk a rendszeres sportolásba. Egy nordic walking bot már 5990 Ft-tól kapható, egy férfi kerékpár pedig akár már 54990 Ft-tól a miénk lehet. De, ha inkább jógáznánk, aminek szintén rengeteg egészségügyi, illetve lelki előnye van, akkor még olcsóbban elkezdhetjük, hiszen egy jógaszőnyeg kevesebb, mint 1000 Ft-ból beszerezhető. A jóga idősebb korban is segít megőrizni a kondíciót és nagyban csökkenti a szorongást, a rossz kedvet és az izmok is karban tarthatóak vele, sőt az izomszövetek vérellátása is növekszik. Sérülések, baleset utáni rehabilitációjában is ajánlott a jóga.

Együtt sportolni még jobb!

A sporttal azonban nem csak egészségünknek kedvezünk, hanem ismerősöket, barátokat is szerezhetünk. Az Idősek Sportos Barátai programnak köszönhetően több idősklubban lehet sportolni a Decathlon által adományozott sporteszközökkel, amelyet érdemes kihasználni. A Decathlon célkitűzése ugyanis az, hogy elérhetővé tegye a sportolás örömét és annak jótékony hatását a lehető legtöbb ember számára, és nincs ez másként a szépkorúakkal sem. Az elmúlt évben a COVID hatására az időskori izoláció és elmagányosodás fokozottan is jelen volt a mindennapokban. A Decathlon újonnan induló Idősek Sportos Barátai programjának egyik célkitűzése, hogy az idősek visszataláljanak egy olyan aktívabb élethez, mely a sportélményeken keresztül rengeteg örömet tartogat számukra. Ahogy minden társadalmi felelősségvállalási programjukban, a Decathlon itt is egy kiemelt szakmai partnerrel dolgozott együtt, az Idősek Barátai Alapítvánnyal. Az alapítvány önkéntesei magányos időseknek segítenek: beszélgetnek velük, felolvasnak nekik, együtt sétálnak, közösen töltik el a szabadidejüket. A Decathlon és az Alapítvány tavaly kezdte meg a közös munkát, melynek egyik fontos mérföldköve az Idősek Sportos Barátai program elindítása volt. Ennek keretében a sportszerkereskedő cég különböző sportszereket adományozott az Alapítvány által választott intézményeknek. A sportszerek listáját a gyógytornászok javaslatai, illetve a kiválasztott intézményekben működő ingyenes senior tornák típusaihoz igazítva állították össze, így került bele jógaszőnyeg, lépcsőzőgép, szenzoros labda, de még pingpongasztal is. Az adományozáson felül a cég több közös sportprogramot is szervez az alapítvánnyal karöltve, illetve az ő munkájukat is szeretné segíteni azzal, hogy mindenkit arra bíztat, csatlakozzanak önkéntesként az Idősek Barátai Programhoz. Mert sportolni igenis jó, együtt pedig még jobb!

—————–SZPONZORÁLT TARTALOM——————