Néhányuknak több követője van, mint a legnagyobb popsztároknak, mégsem a földi javakra buknak. Bemutatjuk korunk legérdekesebb hazai és külföldi spirituális influenszereit.

Egyszerre szelídek és kérlelhetetlenek, alázatosak és magabiztosak, tradicionálisak és modernek és ami a legfontosabb: nem beszélnek mellé és nem árulnak zsákbamacskát. Azt mondják, amit az egyházuk képvisel mégis olyan módon teszik ezt, hogy az nem eltávolítja, hanem közelebb hozza az embereket Istenhez. Valakinek a humor az eszköze, valakinek a tetoválás. Íme a vallási vezetők, akiket nem csak a templomokban érdemes felkeresni, de akiket a templomokban is egyre többen látogatnak.  

„Rengeteg tisztességtelen ajánlatot kapok…”

Chris Lee anglikán tiszteletes (37)

Chis Lee-nek, a 37 éves londoni anglikán papnak 170 000 követője van Instán – ez több mint az Anglikán egyháznak és a Canterbury érseknek együttesen. Barátai azt mondják neki:

ott, ahol csak mellek és fenekek jelennek meg a feedben, számukra ő jelenti a friss levegőt.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

#priestselfie. Bless you. You’re loved!

Rev Chris Lee (@revchris7) által megosztott bejegyzés,

Social médiás pályafutása 2015-ben kezdődött, amikor – szintén barátai unszolására – létrehozta Rev Chris Reacts (Chris tiszteletes válaszol) oldalt. A kollárés tiszteletes kulturális és gasztroajánlókat készített, egyik videója, amelyben Aiana Grande: God is a Woman (Isten egy nő) című számát nézte meg és értékelte, több mint 8 millió megtekintésnél tart.
A londoni St. Saviour’s Church sztárlelkésze korábban ingatlanügynökként dolgozott, majd 24 éves korában egy tanzániai út során a helyi misszió munkájához csatlakozott, és ez indította el az egyházi szolgálat felé. Instagramon azokat a dolgokat osztja meg, amiket szeret: sportról, családjáról és Istenről posztol és nem akarja egy az egyben átmásolni az egyházi életet a virtuális térbe. Nincsenek hosszú ceremóniák és igehirdetések. A nős, két gyerekes Chris tiszteletes gyakran kap tisztességtelen képeket és ajánlatokat más nőktől. Ilyenkor legtöbbször egy „Jaj Istenem!” felkiáltással átadja a telefonját a feleségének és megkéri, hogy rendezze le őket. Naponta 50-100 privát üzenetet kap, a már említett közönséges ajánlatoktól kezdve a lelki problémákig. Utóbbiak arra ösztönzik, hogy megosszon néhány gondolatot nehéz témákról, és vannak olyan vasárnapok, amikor rövid, 60 másodperces összefoglalókat tesz fel a vasárnapi szertartásra vezető úton. Ezekből könyvet is kiad majd idén ősszel, OMG Effect címmel – olvasható a The Guardian összeállításában.

Minden bűnös és szent tetovált prédikátora

Nadia-Bolz Weber, evangélikus lelkész (51)

Amerika egyik legnépszerűbb prédikátorának, az evangélikus lelkipásztor Nadja-Bolz Webernek Chris Lee tiszteleteshez hasonlóan nem volt egyértelmű az útja az egyházba. Nadia, a Washingon Post szerint a liberális kereszténység új, erőteljes képviselője, hitelessége és elképesztő népszerűsége miatt azonban konzervatív körök elismerését is birtokolja. Denveri gyülekezetébe drogosok, jelenlegi és egykori alkoholisták, melegek és kertvárosi családok együtt járnak. Felismerte, hogy a rosszfiúkhoz és -lányokhoz alapvetően nem szól az egyház, nekik nincs templomuk, se gyülekezetük, ezért alapított számukra egyet.

Nadia Bolz-Weber a Together Live Houstonban 2019. október 17-én. (Fotó: Tim Warner/Getty Images for Together Live/AFP)

Csuklóján a lutheri hitvallás: simul justus et peccator (egyszerre igaz és bűnös; angolul: sinner and saint – vagyis bűnös és szent), felette pedig példaképe, az első keresztény igehirdető, Mária Magdolna. Nadia Bolz-Weber fehér, középosztálybeli, fundamentalista keresztény neveltetést kapott, kamasz- és ifjúkorában minden erejével azon volt, hogy minél távolabb kerüljön ettől a közegtől. „Az éles eszű, kritikus fiatal lány szakított szülei közösségével, ahol egy olyan Istent ismert meg, aki csak azokat szereti, akik betartják cirkalmas szabályait, és megkezdte élete vad korszakát. A szabadságot keresve kommunákban élt, kirúgatta magát a főiskoláról, halált megvető vakmerőséggel mindenféle szert kipróbált, alkoholista lett. Miután évek múltán beismerte, hogy immár nem ura az alkoholnak, elment az elvonókúrára és letette az üveget. Leszokása után füstös lokálokban kereste a kenyerét stand-up műsorokkal. Mikor egy jó barátja és kollégája öngyilkos lett, őt kérték fel, tartsa meg a búcsúztató beszédet.

Ahogy beszéd közben körbenézett a sok összetört életű, mégis egytől-egyig értékes emberen, cinikus értelmiségin, igazságkeresőn, alkoholistán és ex-alkoholistán, egyszerre úgy érezte, Isten maga is ott van a lepukkant klubban.

Úgy érezte, hogy ezekhez az emberekhez nem szól az egyház, ezért neki kell a papjukká lennie” – írja Bence Áron egy korábbi, Nadia-Bolz Weberről szóló cikkben.
Miután beiratkozott az evangélikus teológiára, Nadia lelkész lett, és szülővárosában, Denverben megalapította missziói gyülekezetét. A House for All az evangéliumi felhívás alapján befogadó és elfogadó mindenki felé.  Nadia Bolz-Weber Insta-oldalának jelenleg 90,600 követője van, Facebook-oldalának pedig 219 000.

Mellébeszélni tilos

Hodász András, katolikus plébános (38)

Összesen körülbelül 10 000 Instagram és 14 500 Youtube-követőjével a legismertebb hazai egyházi influenszer egyértelműen Hodász András atya, a Papifrankó című szórakoztató egyházi Instafelület és saját profiljának kezelője is egyszerre. Nem kevésbé népszerű Facebookos karrierjét körülbelül egy éve hagyta abba, ezt a döntést megkeresésünkre így indokolta: „nagyon sok volt már három felületet kezelni egyszerre. Ha valaki komolyan veszi az online jelenlétet, az szinte egy másodállást tesz ki. Rengeteg időt és energiát visz el, de én elsősorban mégiscsak plébános vagyok. Minden poszt hozzászólásokat, kérdéseket, reakciókat generál, amikre illik válaszolni minden felületen. Úgy tapasztaltam, hogy a Facebook egyre inkább eltolódott az idősebb korosztály, szüleink, nagyszüleink irányába, ráadásul sokszor méltatlan politikai csatározások felülete lett. A fiatalokat sokkal inkább el lehet érni az Instán és a Youtube-on. Ha egy kicsivel több időm lenne, ami nincs, akkor TikTokon próbálkoznék” – mondja Hodász atya, az angyalföldi Szent Mihály plébánia papja. Az online jelenléttel az a célja, hogy elérje azokat az embereket, akik nagyon távol vannak az egyháztól. „Sokaknál esélytelen, hogy valaha betegyék a lábukat valamelyik templomba, mert ez túl nagy lépés lenne nekik. Az online térben van egy kapcsolat, illetve egy kapcsolatfelvételi lehetőség, aminek lehet egy következő lépése az, hogy személyesen is felkeres egy papot vagy adott esetben megszólít engem az utcán, ami többször előfordult már” – mesél motivációiról Hodász atya.

„Ne kamuzz, ne beszélj mellé, legyél világos és következetes még akkor is, ha teljesen mást gondolsz, mint amit a követőid. Ezt keresik a fiatalok: világos válaszokat, nem mismásolást. Azt hiszem, attól vannak ki a leginkább, ha ordít egy cikkről hogy kamu, ha kérdeznek valamit és nem arra válaszolsz” – foglalja össze a hiteles online jelenlét kulcsát az atya, aki egyébként megértő a hivatalos egyházi szereplőkkel és az egyházvezetéssel is, mert szerinte „ez a világ nem az ő világuk, nem ebben nőttek fel, nehéz lehet átlátni, hogy hogyan működik, mi az ami hiteles és mi az, ami nem, mi működik jól és mi nem ebben a térben” – mondja a legismertebb hazai egyházi influenszer.
Hodász atya posztjaiban a sport és a zene mellett állandó elem a humor, amire szerinte azért is van óriási szükség, mert

„az egyház tanítását betartani egyáltalán nem könnyű. Nem lefeküdni egymással házasság előtt vagy egy papnak megélni a cölibátust, nem könnyű.

Ez egy érett védekezési mechanizmus, hogy tudunk nevetni, távolságból tekinteni a nehézségeinkre. A feszültségoldás mellett emberközelivé is tesz minket és azt, amit át szeretnénk adni. Az üzenet az evangélium, azon nem változtatunk, de ahhoz, hogy az üzenet meg is érkezzen, úgy kell átadnunk, hogy mindenki megértse” – avat be Hodász atya, aki szerint az egyház számára is az egyértelműség lenne a hitelesség forrása: „Az egyház mondja azt, amit gondol, az legyen egyértelmű, ugyanakkor azt is közvetítse, amit mond. Ha beszélünk a házasság előtti tisztaságról, akkor kezeljük jól a pedofil ügyeket, ha hitelesek szeretnénk maradni az emberek szemében” – foglalja össze a katolikus plébános.

(Kiemelt kép: Nadia Bolz-Weber Fotó: Craig F. Walker / A Denver Post via Getty Images)