- Ennyi időt töltünk évente sorban állással Magyarországon.
- Így gyorsítanak a legtöbb áruházban.
- Ezért döntött egy boltlánc épp a lassítás mellett.
Az ünnepi időszak közeledtével egyre több időt töltünk vásárlással. A novemberi akciókkal kezdődő roham decemberben éri el a csúcspontját. Ilyenkor a nagyobb áruházakban már parkolóhelyet szerezni is komoly kihívás, a sorok között és a kasszáknál pedig folyamatos a tömeg. A legtöbb vásárló sietne, hiszen az ajándékok, az ünnepi menü hozzávalói és az utolsó pillanatban beszerzett apróságok miatt mindenki időhiánnyal küzd.
Órákat várunk a sorban
A pénztári sorban állás különösen idegőrlő tud lenni, hiszen a munka dandárja ilyenkor már megvan, az ember rohanna a dolgára. Ehelyett biztos, hogy történik valami, ami lassítja a haladást. Egy túlságosan is ráérős vagy épp kekec vásárló. Egy rossz kód, egy le nem mért zöldség és máris percekkel hosszabb ideig várunk. Ha csak öt percet is állunk a sorban heti egy alkalommal, egy évben akkor is 5-6 órát elvesz az életünkből ez a tevékenység. A várakozás pedig ennek sokszorosa is lehet ilyentájt.
Éppen ezért a szupermarketek hosszú ideje azon dolgoznak, hogy a fizetés minél gyorsabb legyen. Vannak boltok, ahol a bevásárlás egyenesen versenyfutás a kasszással. Sok pénztáros keze alatt úgy ég a munka, hogy a megvásárolt holmit elpakolni is komoly kihívás. Máshol elterjednek és egyre több vitát váltanak ki az önkiszolgáló kasszák. Sokan nem értik, miért kell nekik dolgozniuk a bolt munkatársai helyett.
Egyre több helyen működnek gyorsított pénztárak, ahová 5-nél kevesebb megvásárolni kívánt árucikkel lehet csak beállni. Végül pedig egyre több magyar lánc kísérletezik mobilappon keresztüli kosárszkenneléssel vagy automatizált fizetési pontokkal is.
A tendencia világos: a modern kiskereskedelem célja a minél kevesebb várakozás.

Kész őrület a karácsonyi bevásárlás (Fotó: Getty Images)
Van, ahol lassítanának
A brit Morrisons szupermarketlánc ehhez képest váratlant húzott nemrégiben. A cég december elején bevezette a Talking Tills (tulajdonképpen: beszélgetős kasszák) nevű kezdeményezést. Az ötlet lényege, hogy bizonyos kasszák szándékosan lassabban működnek. Nem technikai okból, nem takarékosságból, hanem kifejezetten azért, hogy a pénztárosok és a vásárlók között több idő jusson a beszélgetésre.
A vállalat szerint az ünnepi időszakban felerősödik az egyedül élő emberek magánya, de akár egy rövid, néhány mondatos csevej is sokat javíthat valakinek a napján. A lassított kasszáknál dolgozó pénztárosokat arra kérik, hogy ne siettessék a vásárlókat, és
teremtsenek olyan légkört, amiben bárki nyugodtan megállhat, válthat pár szót, vagy egy kicsit lelassíthat a rohanásban.
Lassuljunk le?
A vállalat képviselője úgy fogalmazott, hogy egy egyszerű beszélgetés is jelentős különbség, főleg ilyenkor, az év végén. Céljuk, hogy a kasszánál eltöltött idő ne csupán újabb stresszes pillanat legyen, hanem akár támogató, barátságos és megnyugtató élmény.
Az áruházlánc ezzel a döntéssel látványosan szembe megy a trendekkel, a vásárlók reakciói pedig egyelőre vegyesek. Vannak, akik üdvözlik a kezdeményezést, mások viszont értetlenül fogadják, hogyan jöhet jól épp a legzsúfoltabb időszakban egy lassított kassza.
Egy azonban biztos: ilyen megoldással ritkán találkozni az áruházakban, és a kezdeményezés hatása valószínűleg még sokáig vitatéma marad a gyorsuló világban.
Te mit gondolsz?
Kapcsolódó: Ezen a napon menj vásárolni, ha spórolnál
Kiemelt kép: Getty Images