Így védekezhetünk a kiszáradás ellen. A Nők Lapja 2020/32. számának Egészség rovata.

A könnyünk és a vérünk sós, mint a tenger, de a szomjunkat csak az édesvíz oltja. A tiszta, éltető folyadék egyaránt létszükséglet embernek, állatnak, növénynek. Hőségben különösen fontos, hogy mindenki elegendő mennyiségű folyadékot igyon. Ezt könnyebb teljesíteni, ha változatos a kínálat.

  • Testünk jelentős részét víz alkotja. Csecsemők szervezetében a folyadék aránya mintegy hetvenöt százalék, az időseknél hozzávetőleg hatvan százalék. Az éltető nedv szállítja a tápanyagokat a sejtekhez, és eltávolítja a fölöslegessé vált anyagcsere-termékeket. Fenntartja a vérnyomást, a keringést, a testhőmérsékletet, megteremti a szervezet belső egyensúlyát. Nyáron a hőségben fokozódik az izzadás, és nő a kiszáradás (dehidratáltság) veszélye, ezért gyakrabban kell inni, hogy a szervezet vízháztartása egyensúlyban legyen.
  • Az Európai Hidratációs Intézet (European Hydratation Institute, EHI) által rendelt tudományos kutatás eredményei azt mutatják, hogy gépjárművezetőknél már az enyhe kiszáradás is ugyanannyi vezetési hibát okoz, mint az alkoholos vagy drogos befolyásoltság.
  • A fizikai aktivitás – sportolás vagy más megerőltető igénybevétel – fokozott izzadással és vízvesztéssel jár. Nehéz fizikai munka mellett az izzadás gyakran meghaladja a folyadékbevitel mértékét. Súlyosbítja a helyzetet, ha a sportolás vagy a munkavégzés a szabadban, tűző napon, vagy zárt térben, magas páratartalmú, forró környezetben történik. Ilyen extrém körülmények közt végzett erőkifejtés mellett akár 6 literre is nőhet a napi folyadékszükséglet. Aranyszabály: minél többet izzadunk, annál többet kell innunk.
    Tovább olvasnál?
    Ha érdekel a cikk folytatása, fizess elő csak 300 forintért, vagy regisztrálj, és 5 előfizetői tartalmat megnyitunk neked!
    Ízelítő a cikk tartalmából
    Még több érdekesség a folyadékfogyasztásról.
    Ki mennyi vizet igyon?
    Próbáld ki most kedvezményesen!