Egy felmérés szerint a milleniálok többet költenek havi szinten kézműves sörre, mint a telefonjukra. A niche parfümök és a kis, független szépségápolási márkák piaca is egyre nő – de mi lehet minderre a magyarázat?

Az Y generációsok így, az Y generációsok úgy – a csapból is ők folynak, lehet, hogy már unod is a témát. Hogy ez miért van így, mármint miért esik róluk sokat szó, arra egyszerű a válasz: világszerte sokan vannak, és mostanában jutnak fogyasztási potenciáljuk csúcsára, és ha sikerült jól lépdelniük a világválságok és a berögzült, elavult hierarchiai akadályok között, mára vezető beosztásba kerültek. Sok rosszat mondanak róluk, pedig biztosíthatok felőle mindenkit, semmi ok az aggodalomra, egyszerűen csak próbálják a lehető legügyesebben venni a kihívásokat egy olyan világban, amit elődeiktől kaptak. Az egyik negatívum, amit mindig megkap a generáció, hogy nem takarékoskodnak, hanem olyan „hülyeségekre” költenek, mint a drága étel, a szórakozás, utazás vagy szépségápolás. Mielőtt bármilyen fejtegetésbe kezdenék, nemzedékem védelmében annyit mondok, hogy tudjuk, mennyire fontos a gyűjtögetés, de amikor hó végén gyakran csak annyi marad, amiről eldönthetjük: egy jó vacsorára költsük-e el, vagy félretegyük, aminek eredményeképpen olyan 60 év alatt összejöhet egy közepes kategóriájú autó ára (most kicsit sarkítok), akkor talán érthető, miért döntenek sokan inkább a pillanatnyi élvezet mellett.

(Fotó: Getty Images)

Kik ezek az Y generációsok?

Ha meg akarjuk érteni e cikk témáját, vagyis azt, hogy ez az alapvetően anyagiakban nem dúskáló generáció mégis miért szeret az egyedire, a különlegesre többet költeni, végig kell vennünk kicsit a rájuk jellemző tulajdonságokat, a gondolkodásukat alakító folyamatokat. A milleniálok (magyarul egyébként millenniumi), vagyis az Y generáció tagjai (1980-1995 között születettek) a technológiai ébredés hajnalán nőttek fel. Nevezik őket Pán Péter vagy bumeráng-generációnak is, mivel a kedvezőtlen gazdasági környezet miatt (sokuk vagy pályakezdő volt, vagy pont akkor lépett ki a munkaerőpiacra, amikor az előző válság beütött) sokan költöztek vissza közülük a szüleikhez a tanulmányaik végeztével, illetve sokan el sem hagyták a szülői házat harminc éves koruk előtt. Fontos jellemzőjük, hogy a tipikus felnőttkori rituálékat kitolják, a házasság és családalapítás köreikben jócskán harmincon túlra tevődik.

Tovább olvasnál?
Ha érdekel a cikk folytatása, fizess elő csak 300 forintért, vagy regisztrálj, és 5 előfizetői tartalmat megnyitunk neked!
Ízelítő a cikk tartalmából
Mi formálta az Y generációsokat olyanná, amilyenek?
Miért fontos számukra néhány olyan érték, ami még az árérzékenységüket is felülírja?
A méregdrága parfümök és több ezer forintos sörök rajongói nem milliárdosok.
Kis magyar cégek munkatársai és alapítói mondják, miben látják a siker kulcsát.
Próbáld ki most kedvezményesen!