Tele van az internet az anyagcsere-pörgetés titkos és nem titkos módszereivel. De változtathatunk anyagcserénk gyorsaságán, és ha igen, tényleg csak ezen múlik a testsúlyunk?

Mindenki hallott már az anyagcseréről, sőt nagyjából mindenki tudja is, hogy mi az. Mégis sok tévhit kapcsolódik hozzá, különösen az ideális testsúly fenntartására gyakorolt ​​hatását illetően. Rögtön ott vannak a varázslatosan hangzó anyagcsere-pörgető ételek (spoiler: nem léteznek), amik szinte leolvasztják, mit leolvasztják, lerobbantják rólunk a felesleget. Illetve régóta tartja magát az a kifogás, hogy valaki azért nem tud fogyni, mert lassú az anyagcseréje – majd este 10-kor, filmnézés közben beletörődve habzsolja az újabb adag nachost sajtszósszal.
De akkor pontosítsuk: mi is az anyagcsere? Más nevén metabolizmusnak hívják, ami egy biokémiai fogalom, teljesen leegyszerűsítve azt jelenti, hogy ez az a belső folyamat, amelynek során a test kalóriát éget azáltal, hogy az elfogyasztott tápanyagot energiává alakítja. Az energia ahhoz kell, hogy a test képes legyen lélegezni, keringesse a vért, felépítse és helyrehozza a sejteket – vagyis a túléléshez szükséges. A metabolizmus során a környezetből a szervezetbe, sejtekbe kerülő tápanyagok lebomlanak és átalakulnak a sejt saját anyagaivá. A lebontó reakciók összességét katabolizmusnak, a felépítő reakciókat pedig anabolizmusnak nevezzük. Az anabolikus és katabolikus reakciók együtt jelentik a metabolizmust. A szervezet, ha jól tápláljuk, energiát tárol és energiát von ki a raktáraiból éhezés esetén, ez biztosítja a megfelelő és folyamatos tápanyagellátást a sejtek, szövetek számára.

Valakinek lassabb, valakinek gyorsabb az anyagcseréje?

Vámosi Viktória táplálkozásterapeuta volt a segítségemre abban, hogy feltárjuk az anyagcsere-folyamatok titkát, és kiderítsük, mi igaz a mítoszokból, és hogyan lehet tényleg felpörgetni az anyagcserét, illetve mi állhat a fogyás útjában a lassú metabolizmuson kívül. „Igen, minden embernek van egy rá jellemző anyagcsere-individualitása, ami részben örökletes, részben különféle tényezők által befolyásolt. Ilyenek például a táplálkozási szokások, a dohányzás, az alkoholfogyasztás, a fizikai aktivitás, a nappali fény, a testidegen, szintetikus anyagoknak való kitettség. Tehát az anyagcsere-folyamatokat mind genetikai, mind pedig környezeti, életmóddal összefüggő tényezők befolyásolhatják” – mondja a szakember. De az anyagcserénk gyorsasága tényleg befolyásolhatja, hogy mennyire vagyunk hízékonyak?

Vámosi Viktória

Tovább olvasnál?
Ha érdekel a cikk folytatása, fizess elő csak 300 forintért, vagy regisztrálj, és 5 előfizetői tartalmat megnyitunk neked!
Ízelítő a cikk tartalmából
Tényleg nem tud fogyni, akinek lassú az anyagcseréje? A hízásért is ez felelős?
A kor előrehaladtával ezért lassul az anyagcsere.
Csodaszerek nincsenek, csak biztos módszerek, amik segíthetnek.
A stressz is hizlal, eláruljuk, miért.
Próbáld ki most kedvezményesen!
Ez is érdekelhet