Minden, amire figyelni kell ahhoz, hogy jól (l)együnk. A Nők Lapja 2020/28. számának Egészség rovata.

Az evés-ivás létszükséglet, de örömforrás is. Olyan élvezet, amelyhez mértéktartás szükséges, mert a túl sok vagy a túl kevés egyaránt káros az egészségre, akárcsak az egyoldalú, egyhangú, vitamin- és tápanyaghiányos étrend. Az életminőségünket javíthatja a megfelelő táplálkozás. És ez nem mennyiségi kérdés.

Több olyan állapot, betegség van, amelyek kialakulásában szerepet játszik a helytelen táplálkozás: ilyen az inzulinrezisztencia (IR), a PCOS (policisztás ovárium szindróma), a cukorbetegség, az epepanaszok, a magas vérnyomás, a reflux, a gyomor- és nyombélfekély. De ezek kezelésében, illetve gyógyításában is fontos szerepet kap az átgondolt, jól összeállított étrend.

Mértéktelen habzsolás

– Két okból nehéz az étvágynak határt szabni – mondja dr. Kollai Balázs belgyógyász, egy pajzsmirigycentrum szakorvosa. – Az egyik ok biológiai, az evéssel az étvágy lassan csökken, és a jóllakottság érzése is lassabban alakul ki. Aki gyorsan eszik, mire úgy érzi, hogy jóllakott, már biztosan többet fogyasztott, mint amennyire a szervezetének szüksége van. A másik ok társadalmi. Sokat éhező ősök leszármazottaiként a mai emberekben is olyan mély tapasztalat az éhezés, hogy a túlvédekezés ösztöne felülkerekedik: ha van mit enni, ne szalasszák el. Ez nem tudatos választásként működik, de ilyen esetekben a pszichoszomatikus tényezők erősebbek a józan megfontolásnál.

Tovább olvasnál?
Ha érdekel a cikk folytatása, fizess elő csak 300 forintért, vagy regisztrálj, és 5 előfizetői tartalmat megnyitunk neked!
Ízelítő a cikk tartalmából
Mi szabályozza az étvágyat?
A pajzsmirigy szerepe.
Mi kerüljön a tányérra?
Próbáld ki most kedvezményesen!