Senki sem akar úgy tanulni, hogy közben fáj a hasa, ha az iskolára gondol

2015-ben alakult meg a Budapest School, Halácsy Péter úgy véli, kezdetekben naivak voltak, de azok a célok, amelyekért létrejött az iskola, mára kiforrtak. Ősztől a reményeik szerint egy általános iskolát, gimnáziumot és egy technikumot is indítanak.

Öt év telt el a Budapest School (BPS) megalapítása óta. Van-e valami, ami markánsan változott ez idő alatt? Kellett-e módosítani az eredeti stratégián, az alapításkor megfogalmazott célkitűzéseken?
A Facebook emlékeztetett, hogy pont öt éve kiraktam egy posztot arról, hogy csinálnánk egy iskolát. Vagyis akkor még egy óvodához hasonló iskola-előkészítő csoportot, amely később iskolává válik. 90 százalékban ugyanazt csináljuk, mint amit akkor elhatároztunk. Például volt egy olyan mondatunk az induláskor, hogy az önkifejezésnek a dalolás és a forrasztás is eszköze lehet. Ez rímel arra, hogy szeptembertől már technikumot is csinálunk, amire sokan azt mondják, szakbarbárság, az éneklésre meg általános műveltségként tekintünk. De nekünk, mint iskolának ezek egyenrangú tudások. Nekünk abban kell támogatni a gyerekeket, amit nekik tanulni kell vagy szeretnének. Az elmúlt öt évben ugyanazokat az induláskor is már előkerült fogalmakat gyúrtuk újra és újra át és így sokkal jobban megértettük az induláskor megfogalmazott kulcsszavainkat. Például a személyre szabottság fontos dolog. De ma már tudom, hogy rögtön hozzá kell tennem:

ez nem azt jelenti, hogy egyedül ülnek a gyerekek egy számítógéppel odahaza, és mindenki azt csinál, amit akar. Inkább azt jelenti, hogy differenciálni tudunk az emberek közt és mindenkit úgy támogatunk, ahogy neki a legjobb.

Például kisgyerekkorban a kézügyességet fejleszti a kézműveskedés is, de a barkacsolás is. Hát válasszuk azt, ami a gyereket jobban érdekli.

A pedagógiában fontos szerepe van a differenciálásnak, ez nem csak az alternatívok sajátossága. Az más kérdés, hogy hány helyen valósul meg.

A differenciálás alatt ma sokan azt értik, hogy a tanár egy órán a gyerekeknek más-más feladatot ad. De ugyanaz a tantárgy, ugyanaz a harminc gyerek, ugyanaz a tanár. A személyre szabottságnál szét tudjuk szedni mindegyik elemet. Dekonstruálni tudjuk az egész iskolát, majd újra összerakni. Februárban, az akkreditációs folyamat közben felmerült, hogy a távtanulás egy általános iskolában tilos, mert az iskola egyik funkciója, hogy vigyázni kell a gyerekekre. Egy hónappal később viszont, Magyarországon egymillió, a Földön pedig egymilliárd ember kényszerült a távoktatásra.

(Fotó: Nagy Tamás/nőklapja.hu)

A BPS-ben már a járvány előtt is dilemma volt, hogy mennyire támaszkodhatnak a távtanulási módszerekre?
Ez mindenkinek dilemma volt, csak nem beszéltünk róla. Matek óra-e az, ha a matek könyvből egyedül gyakorolsz egy teremben a tanár jelenlétében? Igen. Matek óra-e az, ha ugyanezt online csinálod? Igen. Matek óra-e az, ha harmincan különböző helyen vannak? Nem. Ugyanaz történik a gyerekkel, ugyanazt tanulja meg, ugyanaz az eredmény, de egyszerűen nem fogadjuk el tanórának. A tanár se, a szülő se, az állam se. Azt érzem, hogy a modern pedagógiával nyolcvan százalékban egyetértünk, mégis az alapstruktúrákat nem tudjuk megváltoztatni. Mindenki egyetért azzal az állítással, hogy valamennyi gyerek számára a legjobb oktatási környezetet biztosítsa az iskola. Mindenki helyesli, ha van egy mentor az iskolában, aki arra figyel, hogy jól van-e a gyerek és halad-e a tanulmányaiban. Azzal is mindenki egyetért, hogy meg kell tanulnia a gyerekeknek önállóan tanulni, és idővel egyre önállóbbnak kell lenniük. Szóval azt érzem, nyolcvan százalékban egyetértünk. De ha azt mondom: engedjük, hogy az erre képes gyerekek otthonról tanulják a matematikát, akkor már lefagy mindenki.

Tovább olvasnál?
Ha érdekel a cikk folytatása, fizess elő most csak 300 forintért!
Ízelítő a cikk tartalmából
Mennyire okoz szorongást a szülőkben, hogy ugyan más módszertannal tanulnak a gyerekek, mégis, a Nemzeti Alaptanterv alapján kell vizsgázniuk?
Miért van a lemorzsolódás?
Miért indul technikumi képzés és mitől lesz más mint egy "sima" informatikai középiskola?
Próbáld ki most kedvezményesen!
Az előfizetés ára az első hónapban csak 300 Ft, ezt követően 1490 Ft havonta.