Fókuszban a középiskolák – 3 igazgató, 3 sikersztori, 1 kerekasztal-beszélgetés

Veres Péter Gimnázium, Alternatív Közgazdasági Gimnázium, Pannonhalmi Bencés Gimnázium. Körülményeik elképesztően különbözőek, egyvalami azonban közös bennük: évtizedek óta ők adják legjobban a legjobbat a diákoknak és a szülőknek. Három karakteres igazgató számol be sikerekről és kudarcokról.

9 kerekasztal

VEISZER ALINDA: Milyen volt az idei krumplitermés?

PAPP GYÖRGY (a Veres Péter Gimnázium igazgatója): Nem termesztünk krumplit. De van egy gyógynövénykertünk, mióta kiirtottunk az iskola udvaráról mindenféle szúrós növényt. A diákok kiszárítják a termést, és elteszik. Kisebb mennyiségben ültetünk haszonnövényeket is, mint krumplit vagy retket, mert az elég nagy probléma a városi gyerekeknek, hogy ugyan ismerik a  terményt, de a hozzá kapcsolható növényt nem feltétlenül.

VEISZER ALINDA: És mit kezdenek a terméssel? Főznek belőle?

PAPP GYÖRGY: Nincs annyi, az egész udvar nagyon kicsike. A gyógynövényből tea lesz, vagy bármi más.

VEISZER ALINDA: Ennek vajon van köze ahhoz, hogy sok orvos kerül ki a Veres Péter-gimnáziumból?

PAPP GYÖRGY: Eddig ezt nem kötöttem össze. De az biztos, hogy a gyerekek szeretik a természetet, hiszen az a tapasztalatom, hogy amikor osztálykirándulásra mennek, többnyire nem városi kirándulásokat terveznek, hanem a természetbe mennek. Szerintem inkább azért lesznek sokan orvosok, mert nagyon jó biológiatanáraink vannak, akik élményszerűvé teszik az óráikat.

VEISZER ALINDA: Pannonhalmához sok érdekességet köt az ember. Levendulát, bort, de megdöbbentő szakkörök vannak az iskolában is. Járnak a diákok numizmatikára vagy kódexolvasásra?

HARDI TITUSZ (a Pannonhalmi Bencés Gimnázium igazgatója): A mi sajátosságunk az, hogy 168 órát élünk együtt a fiúkkal. Tehát nekünk az egész heti programjukról gondoskodnunk kell, oly módon, hogy a fiúk a heteiket értelmes dolgokkal töltsék. Tehát olyan foglalkozásokat is biztosítunk, amelyeken a szabadidejükben is szívesen részt vesznek. Ezért kell a numizmatika például.

VEISZER ALINDA: Tehát ezek az úri huncutságok. Amikor egy AKG-s mondjuk elmegy szórakozni, akkor egy pannonhalmi diák numizmatikát hallgat.

HARDI TITUSZ: Valahogy így. Ezt szeretnénk. Aranyszabály, hogy az unatkozó gyerekkel baj lesz. Tehát elébe kell mennünk az unalomnak, ezért biztosítunk 82 választható szakkört. Nem biztos, hogy jobban járnánk, ha maguk találnák ki, mihez kezdjenek a szabadidejükkel. Az sem biztos, hogy rosszul választanának, de így biztosabbra megyünk. Talán unalomból betéved valaki a könyvkötészetre vagy a fafaragásra, vagy elmegy bagolyköpetet vizsgálni.

VEISZER ALINDA: Ugyanakkor döbbenetesen praktikus szakkör, amelyen jogi eseteket elemeznek.

HARDI TITUSZ: Albin atya, aki régebben a diákom volt, a jogi egyetemet is elvégezte, és szereti a jogot. Ezért hétről hétre izgalmas jogeseteket beszélget át a diákokkal.

10 kerekaszatl1

Balról jobbra: Horn György, Hardi Titusz, Veiszer Alinda, Papp György

VEISZER ALINDA: Ezért aztán sokan választanak jogi pályát a tanulóik közül?

HARDI TITUSZ: Nem, inkább reál pályák irányába mennek, sokan lesznek mérnökök. Persze ez abból is eredhet, hogy fiúk járnak hozzánk, akik később családfenntartók kell, hogy legyenek. De mindig vannak orvosok, jogászok, és egy-két elvetemül bölcsész is akad, akiket nem tudunk lebeszélni a pályáról.

VEISZER ALINDA: Megpróbálják?

HARDI TITUSZ: Meg, ám ha érezzük az igazi elszántságot arra, hogy egy diákból mondjuk történettudós legyen, akkor támogatjuk. De közepes bölcsésznek nincs értelme lenni.

VEISZER ALINDA: Az AKG lehetne bentlakásos?

HORN GYÖRGY (az Alternatív Közgazdasági Gimnázium igazgatója): Eredetileg egy college- t szerettem volna létrehozni, persze ez nagyon rég volt. De azért ez most is egy egész napos iskola. Fél öt előtt azok végeznek csak, akik húznak haza tanulni. Nálunk iszonyatos mennyiségű pluszprogram van. Érettségi tárgyakból öt gyerek kell ahhoz, hogy egy kurzus elinduljon, bármi máshoz nyolc.

VEISZER ALINDA: De ez lehet bármi.

HORN GYÖRGY: Bármi is van.

VEISZER ALINDA: Mi a legbármibb bármi?

HORN GYÖRGY: Most indult egy látványtervező- és egy animációs kurzus, korábban pedig volt például töröknyelv-kurzus. 51 művészeti alkotókör van a házban, és 41 fakultáció. Nálunk elsősorban a társadalomtudományok a fő irány, és van egy kollégánk, aki az elsősegély területén nagyon elismertté vált, most 150 diák jár a kurzusára, és mióta ő itt tanít, megnőtt az orvosira jelentkezők száma is.

VEISZER ALINDA: Érdekes, valahogy, talán az iskola nevében található közgazdasági jelző miatt, én azt gondoltam, hogy a diákjaik üzletemberek lesznek. Most olvastam a Forbes magazinban egy AKG-s csapatról, akik egy üzleti diákversenyen nyertek.

HORN GYÖRGY: Szerintem azért él ez a kép, mert tizedikben valóban létre kell hozni mindenkinek egy vállalkozást. Ez egy kötött projekt.

VEISZER ALINDA: Direkt az iskolák színes oldalával kezdtem a beszélgetésünket, mert azt hiszem, hogy ezek nagyban segítenek a diákoknak és a szülőknek érzelmileg elköteleződni. De mégiscsak kellene választ adnunk arra a kérdésre, hogy miért dicsérik önöket a szülők, és bár tudom, hogy szkeptikusak a rangsorokkal, mégis fontos tény, hogy iskoláik évek, évtizedek óta a legjobbak között szerepelnek, még ha a sorrend változik is időnként. Önök mikor alakultak?

Az interjú folytatását keressétek a Nők Lapja Iskolaválasztó különszámában!

Szöveg: Veiszer Alinda

Fotó: Németh Gabriella

 

 

 

Tudtad, hogy a legtöbb cikkünk fizetőkapu mögött van?

Regisztrálj, és nézz meg
5 előfizetői tartalmat
ingyen!