Kihozni a legjobbat a jelenlegi helyzetből... A Nők Lapja Évszakok 2020/2. számának cikke.

Csökkentett munkaidő, home office, kényszerszabadság, elbocsátások… A CoVid–19 járvány soha nem látott változást és bizonytalanságot hozott a munka világában. Hogyan hatott a válság a munkahelyekre, és mit tehetünk, hogy a legjobbat hozzuk ki az új helyzetből? Fehérváry-Ménes Anna szakértők segítségével járt utána.

„Megtapasztaltuk, mennyit tud változni a világ egy szempillantás alatt. Pár hete még rengeteg betöltetlen állás volt, amire alig lehetett embert találni, most pedig hatalmas túljelentkezés van ezekre” – mondja Ruff Gabriella HR-tanácsadó, az egyik piacvezető munkaerő-közvetítő cég, a Karrier Hungária Kft. alapító-ügyvezetője. A válság mostanra minden szektorba begyűrűzött, és ez a foglalkoztatottságra is hatással van. Rengeteg szakma parkolópályára került, főleg azok, ahol az otthoni munkavégzés nem opció. Sok területre azonban most is keresnek embert. „Továbbra is aktívan toborzunk informatikai, könyvelői és pénzügyi pozíciókra, és sok az állásajánlat a több idegen nyelven beszélő, elsősorban gazdasági végzettséggel rendelkezőknek is. Számos ügyfélszolgálati és helpdesk munkakör is betöltésre vár, de ugyanígy említhetném a szállítmányozási, logisztikai területet. Nagy az igény a futárokra is” – sorolja Ruff Gabriella. A mezőgazdaság régóta munkaerőhiánnyal küzd, és a külföldi vendégmunkások határátlépési tilalma csak tovább rontott a helyzeten, így ez a szektor is sok munkalehetőséget kínál.

Munkáltatói reakciók 

A munkaadók sokféleképpen reagáltak az új helyzetre. A home office-ra történő átállás a legszerencsésebb eset, minősége azonban nagyban függ a munkáltatótól. „Most mutatkozik meg, hol alakult ki korábban valódi csapat, és hol volt csak üres szlogenként a falra írva, hogy ONE TEAM” – mondja Ruff Gabriella. A bevonó típusú vezetők lehetnek eredményesek, autokrata módszerekkel és bizalom nélkül ugyanis nem lehet egy csapatot a távolból menedzselni. „Nap mint nap a saját bőrömön tapasztalom ennek minden szépségét és buktatóját. Három iskolás gyerekkel, egy szintén otthonról dolgozó férjjel, egy kutyával és egy macskával irányítom itthonról a szintén home office-ban lévő munkatársaimat. Miközben ülök a gép előtt, egyik kezemmel a k betű kanyarítását gyakorlom az első osztályossal, a másik kezemmel pedig kavarok egyet a levesen – meséli a HR-szakember. – Éppen ezért munkáltatóként a lehető legnagyobb rugalmassággal állok az embereimhez, és igyekszem megadni nekik mindazt a mentális támogatást, amit ez az új helyzet igényel.”
Azok a cégek, amiknél nincs lehetőség otthoni munkavégzésre, drasztikusabb lépésekre kényszerülhetnek. Már a járvány első hónapjában több tízezer munkavállalót bocsátottak el és rengeteg embert küldtek fizetés nélküli szabadságra. A leépítéseknek első körben a kölcsönzött munkaerő, a próbaidősök és a diákok estek áldozatul, a nyugdíjas korú dolgozókat pedig a fokozott veszélyeztetettségük miatt küldték haza. Őket egyre növekvő számban követi a normál munkavállalói állomány is. A GKI Gazdaságkutató Zrt. szerint munkaügyi szempontból még nem vagyunk túl a válság nehezén, és további, jelentős mértékű kényszerszabadságolás és elbocsátás várható. 

Rugalmasság és alkalmazkodás

Kenyeres András coach home office tippjei
  • Tervezzünk. Alakítsunk ki napirendet: mikor dolgozunk, és mikor nem, ezt egyeztessük a velünk élőkkel is
  • Ha nincs dolgozószoba, akkor is legyen egy fix, elkülönült helyünk a munkavégzésre
  • Igyekezzünk egyszerre csak egy szerepben lenni és arra koncentrálni (dolgozó, házastárs, szülő, házi tanító, szakács, gazdi stb.). Próbáljuk minimalizálni a szerepek közötti ugrálást
  • Rituálisan zárjuk le a „munkanapot”. Ha végeztünk az aznapi munkával, sétáljunk egyet vagy hallgassunk zenét. Muszáj letenni a frusztrációkat, és átállni az otthoni szerepünkre
  • Ne egyedül akarjunk mindent megoldani. A home office a munkavállaló és a munkáltató közös problémája/lehetősége. Kérdezzünk, kérjünk segítsége
  • Tartsuk a kapcsolatot a családdal és a barátokkal videochaten (vagy telefonon). Az üzenet és az e-mail kevésbé személyes, nem tölti be ugyanazt a funkciót

Mit tehet az, aki elveszítette az állását vagy egyébként új munkahelyet keres? „A túlélés záloga a rugalmasság. A válság első hullámában a turizmusból és vendéglátásból felszabadult tömegek nem sajnáltatták magukat, hanem jelentkeztek a pénztáros, áruházi polcfeltöltő, raktáros és csomagoló állásokra. Abban bíznak, hogy nem fognak életük végéig az új munkakörükben dolgozni, de így legalább biztosítani tudják a megélhetésüket a következő néhány hónapra” – hangsúlyozza Ruff Gabriella, aki szerint az is fontos, hogy ne a félelem vezérelje a döntéseinket. Az emberek most nehezebben váltanak munkahelyet, nem mernek próbaidőre menni egy új céghez. Bíznunk kellene abban, hogy aki a mostani helyzetben meghirdet egy pozíciót, ezt gondos mérlegelés után teszi. Tehát, aki nem érzi jól magát a munkahelyén, bátran váltson, ha van lehetősége.
Manapság egy állásinterjú is máshogy zajlik, mint korábban. Eddig nem volt széles körben elterjedt a telefonos vagy videós interjúztatás, egy friss felmérés szerint viszont most a munkáltatók és a munkavállalók is nyitottan állnak ehhez. A kutatásból az derül ki, hogy a munkavállalók többsége látatlanban is elfogadná az új állást, tehát anélkül, hogy megelőzően személyes kapcsolata lenne a főnökével vagy a kollégáival, míg a cégek 44 százaléka tartja elképzelhetőnek, hogy személyes találkozó nélkül alkalmazzon új embert. Sok helyen már működik a munkaerő csak online-alapú kiválasztása, beléptetése és betanítása (például informatikai területen és a szolgáltató központokban), gyakran még a beilleszkedésben is segítenek a kollégák a magukról készített bemutatkozó videóval.

Amire hatni tudunk, és amire nem 

Más problémákkal küzd az, aki otthonról dolgozik, mint aki kényszerszabadságon van vagy állást keres. Vajon létezik univerzális jó tanács, ami mindenki számára alkalmazható? Kenyeres András business coach és tréner, a magyar férfivízilabda-válogatott tanácsadója és a Győztes gondolkodás című könyv szerzője így vélekedik erről: „Fontos, hogy azzal foglalkozzunk, amire hatni tudunk, és ne azzal, amire nincs ráhatásunk. Ha állandóan a vírussal és a leépítésekkel kapcsolatos híreket olvasgatjuk, az tehetetlenségérzetet és frusztrációt okoz, ami biztosan nem segít. A hírfolyamok pörgetését ezért én napi egy-két alkalomra korlátoznám. Ehelyett inkább arra koncentráljunk, ami a mi döntésünktől függ. Ezzel azt erősítjük magunkban, hogy képesek vagyunk cselekedni és változtatni.” Ez persze nem mindenkinek megy azonnal. „Eleinte lehetünk dühösek, hiszen fenekestül felfordult az életünk. Viszont nem szabad itt leragadnunk. Segíthet, ha arra gondolunk, hogy most mindenki ugyanebben a helyzetben van. Nem arról van szó, hogy pechesek vagyunk, vagy a sors kipécézett bennünket. A legjobb barátom San Franciscóban él, a bátyám Hongkongban, és ők is ugyanazt élik meg, amit mi itt Magyarországon. Ha ezt tudatosítottuk magunkban, és túl vagyunk a kezdeti sokkon, akkor pedig a tettek mezejére kell lépni!” – tanácsolja a coach.

Otthoni munka hatékonyan

Semmi sem változott, csak csináld otthonról! – Kenyeres András szerint ez a legrosszabb tanács. A home office ugyanis különösen alkalmas arra, hogy sodródjunk, ezért tudatosan kell terveznünk. Át kell gondolnunk, hogyan alakítsuk ki az otthoni munkakörnyezetünket, időbeosztásunkat, és miként finomhangoljuk a viszonyainkat a velünk élőkkel. Ez azonban csak a home része a dolognak. Ugyanilyen fontos az office is: hogy alakul a munka a kollégáinkkal a megváltozott viszonyok között, és mit tehetünk akkor, ha döcög az együttműködés? Előfordulhat, hogy nem világosak a feladatok vagy a határidők. „Félig meghatározott célokat nem lehet teljesíteni. Ráadásul most nem ugorhatunk át a szomszéd szobába megkérdezni, ami nem egyértelmű. Ezért konkrétabb és tisztább kommunikáció szükséges a munkáltató részéről” – hangsúlyozza a coach. Mielőbb jelezzük számára az elakadást, mert a problémák az idő előrehaladtával megsokszorozódhatnak, ami egyik félnek sem jó. A vezetők többsége is most tanulja, hogyan lehet hatékonyan irányítani az otthonról dolgozókat, így számukra is fontosak a visszajelzések.

Álláskeresés és restart 

Munkakeresést segítő új weboldalak
  • A Friends Club Hungary létrehozta a „B TERV” elnevezésű oldalt (http://friendshungary.hu/ bterv/), amelynek célja a rendezvény, konferencia, vendéglátás, szórakoztatás és turisztikai szektorban hirtelen munka nélkül maradtak azonnali segítése. Az oldalra munkakeresők is regisztrálhatnak, és a cégek is feltölthetik a szabad pozícióikat
  • Az Agrárminisztérium Munkaszüret névvel indított honlapot (www.munkaszuret.hu), ahol mezőgazdasági munkákra lehet jelentkezni
  • A Talentuno nyilvános és naponta frissülő közösségi adatbázist hozott létre olyan magyar cégekről, amelyek jelenleg is aktívan keresnek munkaerőt (www.talentuno.com)

Ha elvesztettük az állásunkat vagy kényszerszabadságon vagyunk, a hirtelen ránk szakadt szabadidőben tartsunk önvizsgálatot: mik az erősségeink, miben tudnánk fejlődni, hogyan tudjuk „munkavállalói értékünket” növelni? Most van idő új dolgokat tanulni, a meglévő munkakörünkhöz illeszkedő extra képességeket szerezni (például nyelvtudást), vagy akár egy új szakmát megalapozni. „Nem kell feltétlenül egy munkatípust végeznünk egész életünkben. Én is többször váltottam már karriert, és ebben közrejátszottak rajtam kívül álló tényezők is. Legtöbbünket csak egy külső változás képes kimozdítani és elindítani valami új felé, különben kényelmesen elüldögélnénk a komfortzónánkban. Persze most hirtelen nem muszáj egy másik szakmába fejest ugrani, de ez is egy lehetőség” – mutat rá a coach. Számos átképzési forma áll rendelkezésünkre, ám ezek nem jelentenek instant megoldást mindenkinek. Például az állam által 95 százalékban finanszírozott informatikusképző online tanfolyamot csak annak érdemes elvégeznie, akinek van ehhez affinitása – gyári munkásokból vagy kozmetikusokból valószínűleg nem lesz tömegesen programozó. Miután felmértük a képességeinket és tisztáztuk a céljainkat, tegyük rendbe az önéletrajzunkat, írjunk motivációs levelet, készítsünk bemutatkozóvideót magunkról, és regisztráljunk álláskereső oldalakon. Mozgósítsuk a kapcsolatainkat, használjuk ki a közösségi oldalak és csoportok információáramlását. 

Tolerancia mint pozitív hozadék 

A válság megannyi problémával és bizonytalansággal szembesít bennünket, ugyanakkor – illetve éppen ezért – sokkal segítőkészebbek és megengedőbbek lettünk egymással. Ezt Ruff Gabriella is megerősíti: „Most mindenki nagyon elfogadó azzal kapcsolatban, ha konferenciahívás közben beszalad a gyerek egy matekkérdéssel vagy ugat a kutya a háttérben. A tolerancia abból adódik, hogy mindannyian hasonló helyzetben vagyunk, ezért jobban átérezzük egymás problémáit. Kérdés, hogy mennyire maradunk toleránsak egymással a válság után. Erre csak hónapok múlva kapjuk meg a választ.” 

Fotó: Getty Images Hungary

Szeretnéd megtudni, milyen edzésforma illik hozzád? Töltsd ki tesztünket és nyerj