Ünnepi tippek, hogy fitten búcsúztassuk az óévet (X)

Nem egyszerű feladat a karácsonyi menü tervezése, főleg ha az ember diétázik, vagy legalábbis nem akarja frissen felszedett kilókkal befejezni az óévet. Az meg már csak hab a tortán, ha cukormentesen kell megvalósítani az egész ünnepet.

Az egész a mikulással kezdődik: a rengeteg csoki, az édesség bárkit megkísértene. Aztán (vagy még előbb) jön a szaloncukor vásárlási láz, amit nemsokára lehet újra pótolni, mert időközben elfogy. Ismerős, ugye? És még nem is tartunk a karácsonynál. A Mikulás ünnepét jól ki lehet használni, ha ügyesek vagyunk. Csak ne felejtsünk el szólni az ajándékozóknak, hogy cukormentesen étkezünk! Akár tippeket is adhatunk a kedvenceinkről. Lehet ez egy cukormentes keksz, étcsokoládé, különböző gyümölcsök, olajos magvak.

Bár az ünnepi ebédek-vacsorák pár hétre elegendő ételmennyiséget takarnak, feltehetően a plusz kilókat nem ez a három nap okozza, hanem az egész decemberi édesség-, ételhabzsolás. Az sem tesz jót az alakunknak, amikor körbejárjuk a családot, hiszen mindenki szeretne kitenni magáért, és nem egy-egy étellel készül, hanem teljes lakomával. Nézzük meg, hogyan vészelhetjük át az ünnepeket.

Gondoljunk a svédasztalra!

Leves: A legtöbb család halászlével készül az ünnepekre. Nagy előnye, hogy az egész évben nélkülözött hal is felkerül végre az asztalra. Jó lenne, ha nemcsak ilyenkor ennénk, hanem egész évben, hiszen nagyon egészséges. Hátránya, hogy fejenként legalább három karéj fehér kenyér is lecsúszik mellé.
Megoldás: kérjük félig a leveses tányérunkat (biztos vihetünk belőle haza is). Ehhez vághatunk fél szelet kenyeret, mert hát, ami szokás, az szokás, de így nem visszük túlzásba. Ha igazán „lelkesek” vagyunk, ehetjük kenyér nélkül vagy teljeskiőrlésű kenyérrel (ezt nem árt, ha mi visszük, mert nem biztos, hogy a vendéglátónál lesz), de ezt már csak halkan merem megjegyezni.

Főételek: A második fogások sora már jóval bővebb. Ismerőseim körében leginkább a rántott hal-krumplisaláta páros dívik. Ezt egészítik ki egyéb sült húsok. Ha valahol azzal szembesülünk, hogy több kedvenc étel között válogathatunk, ne essünk kétségbe. Mindenből ehetünk (természetesen a cukormentesség szabálya alól nem felmentve), de a mennyiséget fogjuk vissza. Gondoljunk arra, hogy egy szállodában vagyunk, ahol svédasztalról válogathatunk. Mindenből csak picit vegyünk.

Galéria | 3 kép

Ünnepi tippek, hogy fitten búcsúztassuk az óévet (X)

Ünnepi tippek, hogy fitten búcsúztassuk az óévet (X)

Fotó megosztása:

Bejgli, bejgli, bejgli

Talán a desszert az, amiről a legtöbb embernek a legnehezebb lemondania. Ezt jól gondoljuk át: energiatartalmát nagyrészt a beletöltött alapanyagok határozzák meg, plusz a hozzáadott cukor. De a cukormentes változat is energiában gazdag.

Tanácsom: a legjobb, ha a tömény tölteléket fellazítjuk egy kis gyümölccsel. Gondolok itt például a mákosnál a rumba áztatott meggyre (csak felnőtteknek) vagy simán meggybefőttre. A diósat pedig ízesíthetjük almadarabkákkal. Készítsük el cukor nélkül, édesítőszerrel. A tésztájához is használhatunk –részben – teljes kiőrlésű- vagy rozslisztet. Esetleg bejgli helyett kipróbálhatunk valamilyen pohárdesszertet cukormentes keksszel, túróval vagy mascarponéval és gyümölccsel. A cukormentes kekszet nagyon sok desszerthez felhasználhatjuk, számos rostdús változat is létezik, amivel még a napi rostbevitelhez is hozzájárulhatunk.

Szaloncukor

Mi, magyarok igencsak odavagyunk ezért a finom csokoládés desszertért. Ezzel nincs is gond, hiszen hozzánk tartozik, mint a túró rudi. De félreértés ne essék, ez nem engedély a mértéktelen falásra. Itt a karácsony, mi lenne, ha nem ízlelgetnénk meg azt a kókuszos szaloncukrot, amiből tudjuk, hogy tavaly 3 dobozzal elfogyott. Muszáj leellenőrizni, hogy még mindig ugyanolyan finom-e? Nagyszerű lehetőség erre, ha engedélyezzük magunknak, hogy egy hétig minden nap elfogyasszunk egyetlen szem szaloncukrot. Ez összesen hét darab az idén. Ez nem tűnik soknak az előző években eltüntetett mennyiséghez képest, de ha ezt sikerül megtartani, máris legalább két pluszkilótól mentettük meg magunkat. Inzulinrezisztencia esetén csak cukormentes változat jöhet számításba.

Gullon cukormentes kekszek a Facebookon és az Instagramon is!

Szöveg: Kovács Judit dietetikus

Ez is érdekelhet