Nem csalás, nem ámítás, a képen látható dizájnos bicikli alapanyagául kávékapszulák szolgáltak.

Lassan megtanulhatnánk a nagy igazságot, hogy az a leginkább etikus tárgy, amit már birtoklunk. Magyarán bármit is vásárolunk, annak elkerülhetetlenül szén-dioxid lábnyoma is van, mindegy, miből készült. Egyre inkább foglalkoztatja a világot a túlfogyasztás problémája, elvégre a közelgő klímakatasztrófa árnyékában nem lehetünk felelős állampolgárok, ha nem vesszük figyelembe egy-egy termék környezetre gyakorolt hatását.
Szerencsére már túlléptünk azon, hogy csak az egyén próbáljon meg tenni, egyre több cég – kis manufaktúráktól a globális vállalatokig – próbál fellépni azért, hogy csökkentse karbonlábnyomát –

a klímaváltozás sürgető problémája miatt például a Nespresso bejelentette, hogy 2022-ben minden csésze kávéja karbonsemleges lesz, de még az olyan óriásvállalatok is, mint a L’Oréal, azt irányozták elő és foglalták írásba, hogy 2025-re képesek lesznek elérni termékeikkel ugyanezt.

A környezetvédelmi törekvések egyik trendje pedig, hogy a cégek a már használt termékeiket, csomagolásaikat valami maradandóvá alakítsák. Ez utóbbinak egy példájával találkoztam én is, sőt ki is próbáltam, hogy mégis mit tud egy kerékpár, amit alumíniumból készült kávékapszulákból gyártottak.

Vélosophy (Fotó: Nagy Tamás/nőklapja.hu)

Egyébként az is mutatja, hogy tényleg kezdik végre komolyan venni a nagyvállalatok saját szerepüket, hogy egyre többen ügyelnek arra, hogy csakis fenntartható forrásokból szerezzék be alapanyagaikat. Csak a Nespresso az elmúlt évben 4,5 millió fát telepített a kávétermő területeken és azok közvetlen környezetében, kávéinak 95%-át pedig az AAA Sustainable Quality programon keresztül szerzi be, ami felelős és fenntartható kávétermelést biztosít világszerte. Sok másik cég is fatelepítési programokat működtet, megújuló energiaforrásokat használ és végre elkezdték újrahasznosítani saját hulladékukat.

Hasznosítsd újra!

Egyre több márka nyújt már lehetőséget arra, hogy visszavigyük a csomagolásaikat, és cserébe azért, hogy ők újra felhasználják, vagy kapunk valamit (például a Lush márka esetében) vagy akár kedvezményesen újratöltik meglevő flakonunkat (mint a Authentic Beauty Concept nevű hajápoló márka esetében). Nemcsak a műanyag-csomagolásokra érvényes ez: a Mugler parfümök már sok-sok éve újratölthetők a nagyobb parfümériákban felállított „kutakból” – ehhez a megoldáshoz nemrég a Lancôme is csatlakozott egy, vagyis most már két illatával, sőt a Giorgio Armani új parfümjéhez is kapható nagy adag utántöltő. Kevesebb új csomagolás, kevesebb hulladék, kevesebb energia. A Nestlét például, amelynek Nespresso nevű, valószínűleg általad is jól ismert márkája rászabadította a világra a kávékapszula mániát, sokat kárhoztatták amiatt, hogy a kapszulákkal fölösleges terhelést ad a környezetnek. A cég erre 2012-ben lépett, amikor is elkezdte gyűjteni és újrahasznosítani a használt alumínium-kapszulákat. Az újrahasznosítás módjaira több ötlet is volt már az évek során, dolgoztak együtt például a Tipton Eyeworksszel, amely szemüvegkereteket gyártott az alumíniumból, 2019-ben pedig a Victorinox limitált bicska szériája készült a levedlett kapszulák testéből. A márka szintén tavaly jelentette be, hogy a Vélosophy nevű, svéd életstílus-kerékpár márkával kollaborál és magasabb szintre viszik a dolgot, mégpedig úgy, hogy kerékpárt készítenek a Nespresso alumínium-kapszuláiból. A RE:CYCLE most elkészült, első körben 1000 darabot gyártottak belőle (illetve kétezret, de csak a fele került kereskedelmi forgalomba, erről kicsit később), és borsos ára ellenére (1290 euró) már el is fogyott az a mennyiség, ami a gyártó rendelkezésére állt.

Galéria | 12 kép

Fából vaskarika? Nem! Kávékapszulából bicikli!

Fából vaskarika? Nem! Kávékapszulából bicikli!

Fotó megosztása:

Milyen egy kapszulából készült bringa?

Szerkesztőségünk tagjai viszont ki is próbálhattak egyet, úgyhogy rögtön éltem is a lehetőséggel, elvégre először el sem tudtam képzelni, hogy néz ki egy ilyen (nem láttam előtte a látványterveket). Nem mondom, hogy csalódást okozott a hagyományos bicikli kinézet, de valamiért azt vizionáltam, hogy egy kapszulákból készült járgány kicsit különbözik majd társaitól.

Tudtad?

Az alumínium a világ egyik legértékesebb természeti erőforrása, amely végtelenül sokszor beolvasztható és újrahasznosítható.

De hát minek kellett volna cifrázni, elvégre nem véletlenül változatlan a kerékpárok formája 1886 óta, amikor is elkészült az első modern bicikli. Igazából egy igen jól kinéző kis járgány ez, amelyhez egy különösen dizájnos, italtartó hevederrel ellátott biciklikosár is tartozik. A RE:CYCLE tehát egy klasszikus bringa az olyan laikusok számára, mint amilyen én is vagyok, valószínűleg a nem laikusok számára is. Ami rögtön megfogott (átvitt értelemben és szó szerint is), az a fékje volt, de lehet, hogy csak a saját acélcsotrogányom után volt furcsa egy ilyen nagy hatásfokkal operáló fék. (Ha édesanyám olvassa: nem kell értem aggódni, el sem hagyom a kerületet vele, többnyire csak nyáron használom, akkor is úgy kivilágítva, mint egy közepes karácsonyfa.) Amúgy igen jó és könnyű volt tekerni, kezesen váltott, nem recsegett, úgy suhantam fel vele az óbudai emelkedőkön, mint az álom. Szóval határozott fejlődés lenne a saját kerékpáromhoz képest, már ha nem 1290 euróba kerülne és nem fogyott volna el egyébként a Vélosophy oldalán. De nyerni még van esélyem!

De nyerni még van esélyem! (Fotó: Nagy Tamás/nőklapja.hu)

A legjobb az egészben

Azért került csak a RE:CYCLE-ök fele kereskedelmi forgalomba, mert a másik felével egy iszonyúan fontos dolgot támogatott a két cég. Azt csinálták ugyanis, hogy minden eladott kerékpár után egy Ghánában élő iskolás lánynak adományoztak egy másik újrahasznosított alumíniumból készült biciklit.Most arra gondolsz, ez mégis miért olyan fontos? Azért, mert felmérések bizonyítják, hogy kerékpár birtokában kb. 30%-kal nő a lányok iskolalátogatása, illetve 59%-kal nagyobb eséllyel végzik el a  középiskolát azok a lányok, akiknek van biciklijük.

Ghánában a legtöbb lány naponta öt-tíz kilométert sétál az iskolába, ami nemcsak kimerítő, de  veszélyes is: ez az ingázás kiszolgáltatottá teszi őket, gyakran lesznek nemi erőszak és bántalmazás áldozatai.

Emiatt van az, hogy sok kislány, aki gyalog, tehát lassan és sebezhetőbben kényszerül járni korán elhagyja az iskolát vagy éppen el sem kezdi azt. A Vélosophy egyébként nem most először vesz részt ilyesmiben: 2016-ban a UNICEF-fel közösen biztosítottak már kerékpárokat ghánai gyerekek számára.
Ha melengeti a szíved az ötlet és nagyon tetszik is a bringa, ne feledd, neked is van még esélyed nyerni: ennek feltételeit keresd a márka hivatalos oldalán.

Ez a cikk mindenki számára olvasható, ugyanakkor a nőklapja.hu több tartalma csak előfizetéssel érhető el. Ha regisztrálsz, öt cikket elolvashatsz fizetés nélkül. Ha tetszett az írásunk, regisztrálj, hogy az előfizetői tartalmainkhoz is hozzáférj.

(Kiemelt kép: Tóth Orsi és a Vélosophy Fotó: Nagy Tamás/nőklapja.hu)

Tudtad, hogy a legtöbb cikkünk fizetőkapu mögött van?

Regisztrálj, és nézz meg
5 előfizetői tartalmat
ingyen!