A 21. századi technikák tudatos használatával, kulturális értékeinek közvetítésére képeznek fiatal roma nőket egy kutatás keretében a Budapesti Corvinus Egyetemen: azt tanítják nekik, hogyan válhatnak a közösségi médiában meghatározó személyiségekké, vagyis influenszerekké, hogy hatásosan közvetíthessék a roma kultúra értékeit.

Mi történt?

Roma kulturális influenszerképző tanfolyam (RKI) indul október közepén a Budapesti Corvinus Egyetemen (BCE).

Miért fontos?

A képzés célja, hogy olyan fiatal, a közösségük iránt felelősséget érző roma nők, akik vállalják a roma kulturális értékek közvetítését, jártasságot szerezzenek a közösségi média tudatos használatában. A néhány hetes program végére a tervek szerint a résztvevők képesek lesznek majd saját vállalkozásuknak, projektjüknek, ötletüknek is hatékonyan ismertséget, követőket, ezáltal pedig piacot szerezni a közösségi média felületein.

Tovább olvasnál? Erről lesz még szó:

  • Miként segíti majd ez a képzés, hogy a felvételt nyert hallgatók hatással legyenek a szűkebb és tágabb környezetükre?
  • Hogyan tudnak a résztvevők hozzájárulni ahhoz, hogy a romákról alkotott sokszor negatív médiakép a modern világ új eszközein keresztül megváltozzon?
  • Bemutatunk egy roma származású újságírónőt, Baranyi Marcsit, aki oktatóként lesz jelen a programban.

Corvinusos oktatók indítanak roma kulturális influenszerképző tanfolyamot az Európai Unió támogatásával az egyetemen. A tanfolyam szakmai keretét az Európai Unió által támogatott AMASS kutatási program adja. Kárpáti Andrea, a magyar kutatócsoport vezetője a nőklapja.hu-nak elmondja, hogy hogy az AMASS – Acting on the Margins: Arts as Social Sculpture project, azaz: Művészetpedagógia a társadalom perifériájára sodródottakért – egy 2020 és 2023 között folyó kutatás, amelyben a BCE Kommunikáció és Szociológia Intézetének Kommunikáció- és Médiatudomány Tanszéke partnerként vesz részt a program kezdete, 2020 februárja óta. A kutatási program a Közgazdasági és Kulturális Átalakulás a Negyedik Ipari Forradalomban (Socioeconomic and Cultural Transformations in the Context of the Fourth Industrial Revolution) című EU célprogramhoz kapcsolódik, és célja a szociális hátránnyal élő fiatalok képességeinek fejlesztése a művészetek eszközeivel.
– A 2023 januárjáig tartó programban nyolc ország vesz részt, köztük Málta, Portugália, Csehország, Olaszország, sőt a Brexit előtt még az Egyesült Királyság is csatlakozott, a nemzetközi együttműködés koordinátora pedig egy finn egyetem, az University of Lapland. A mi partnereink a Ludwig Múzeum, a Szépművészeti Múzeum, a Magyar Nemzeti Galéria és a Magyar Rajztanárok Országos Egyesülete – magyarázza Kárpáti Andrea. 
– Régóta motivál, hogy változtassak azon a médiaképen, ami a romákkal kapcsolatban a médiában él. Kisgyerekként rosszul érintett, hogy a televízióban gyakran csak a bűnöző roma képét lehetett látni, miközben sok példaértékű roma ember nem kerülhetett be semmilyen műsorba. Emlékszem, egy-egy Kékfény utáni (bűnügyi televíziós műsor – a szerk.) reggelen beléptem a boltba, és azt éreztem, elhallgatnak az emberek körülöttem. Akkoriban nem szerepeltettek a médiában olyan példaértékű életművet, sikert felmutató roma embert, aki miatt azt éreztem volna, hogy jó cigánynak lenni.

Ez annyira mélyen belém ivódott, hogy elhatároztam, ha egyszer bekerülők a médiába, biztosan beszámolok majd a jó cigányokról. Hogy ne legyen kellemetlen cigánynak lenni!

Baranyi Marcsi

– ezt már Baranyi Marcsi, roma származású újságíró mondja, aki azóta nem csak hogy bekerült a médiába, de több szakmai díj birtokosa is lett. Szerkesztőként, riporterként az egykori közszolgálati rádióba sokszor csempészte be a többségi témák közé a roma ügyet azzal a céllal, hogy oldja az előítéleteket. Egy példán keresztül illusztrálja, mire is gondol: tíz éve még szokatlanok voltak Varga Erika vállalkozásának, a Romani Design-nak a motívumai, ma már viszont nem csak magától értetődő, hogy az őszi-tavaszi divathétnek rendszeres szereplője ez a márka, hanem menő is hordani a ruháikat. – Ilyen dolgokra van szükség. Ma már vannak nagy roma sztárok, akiket szeret a közönség. Radics Gigi, Caramel, Kökény Attila, Bea asszony, Bódi Margó, Nótár Mary. De fantasztikus roma embereket ismerhetünk meg az Arany-pánttal díjazottak között is. Ennek ellenére a romák médiaképe még mindig jelentősen negatív, még mindig nem menő romának lenni, sajnos amíg a cigány szó kvázi szitokszónak minősül, addig szükség van a negatív kép határozottabb, hatékonyabb árnyalására – világítja meg.

– Sípos Júlia, a program egyik vezető kutatója ismerte a rádiós munkáimat, és amikor felkért, hogy legyek a roma influenszer-képzés egyik oktatója, rögtön igent mondtam. Örülök annak, hogy ez a projekt nem olyan, amiből kihagyják a romákat, vagyis ebben érvényesül a „semmit rólunk nélkülünk” elve – fogalmaz Baranyi Marcsi, aki megosztja azt is, hogy a képzésnek milyen elemei lesznek. – A közösségi média tudatos használata áll a fókuszban. Lesz szó influenszer-marketingről, médiatudatosságról. Átvesszük a sajtóműfajokat, prezentációs technikákat tanítunk, és segítünk abban, hogyan építhetik ki és erősíthetik meg a saját énmárkájukat, azaz selfbrandjüket. Tanulunk honlapszerkesztést, fotó- és videószerkesztést és webdesign fogásokat. Abban is segítünk nekik, hogy rátaláljanak a saját hangjukra. Fejleszteni fogjuk a témaérzékenységüket és mivel ők influenszerek lesznek, megmutatjuk nekik, hogy a saját projektjeikkel hogyan szólítsák meg a hagyományos média képviselőit. Ebbe az is beletartozik, hogy megtanítjuk őket arra, hogyan tartsanak sikeres sajtótájékoztatót. Ki fogunk térni a cyberbullying (zaklatás, bántalmazás az online térben – a szerk.) jelenségére is. Ez utóbbi is nagyon fontos, hiszen, ha ezek a lányok online akarnak megnyilvánulni, fel kell készülni arra is, hogy milyen kommentek érkezhetnek – fejti ki. Hozzáteszi: azoknak a résztvevőknek, akik belekerülnek a képzésbe, ez óriási lehetőség lesz, hiszen a piacon elérhető hasonló tartalmú tanfolyamok elérhetetlenül drágák. – A kétezres évek eleje óta több olyan program is volt, amely roma újságírókat képzett. Ilyen volt például a Roma Sajtóközpont, a Fekete Doboz Alapítvány, a Roma Produkciós Iroda programja, mégis kevesen vagyunk, romák, a médiában. Most már jó ideje nincs valós esélyt biztosító képzés – teszi hozzá.
A program az oktatáson túl lehetőséget biztosít a kapcsolatépítésre, interjúkészítésre ismert roma művészekkel, kultúraközvetítőkkel. A képzésre október közepén indul, kifejezetten a fiatalokra célozva, azaz 18 és 30 év közötti roma nőknek. Jelentkezni október 10-ig lehet a romaincluencer@uni-corvinus.hu email címen, és a tanfolyam Facebook oldalán.

Ha tetszett a cikk, regisztrálj, hogy hozzáférj az előfizetői tartalmainkhoz is!

(Kiemelt képünk illusztráció. Forrás: Getty Images)

Tudtad, hogy a legtöbb cikkünk fizetőkapu mögött van?

Regisztrálj, és nézz meg
5 előfizetői tartalmat
ingyen!