Mindegy, hogy mit, csak sportoljon a gyerek! (x)

Cikkek ezrei szólnak arról, mennyire káros a túlzásba vitt kütyüzés a gyerekek számára – figyelemzavar, elhízás, rossz tartás és függőség alakulhat ki a nem kontrollált képernyőidő hatására. Ez sok szülőben ébreszt szorongást, hiszen csak nagyon kevesen tudják megoldani, hogy egyáltalán ne kütyüzzön a gyerek, főleg, ha az elmúlt fél évben saját munkájuk mellett kellett a gyerek oktatását, nevelését és egészséges fejlődéséhez szükséges anyagi és mentális feltételeket is biztosítani. Sokan eszköztelennek érezhetik magukat az új tanév kezdetén: mivel lehetne kiváltani a képernyőidőt, ha az otthonlét a kütyüzéssel egyenlő a gyerek számára?

A mindennapos testneveléssel az iskolás gyerekek mozgásigényének egy része kipipálható és a legtöbb iskola ajánl választható sportlehetőségeket is, de emellett is fontos lenne a mozgásszegény életmódot aktívabbra cserélnie az egész családnak. Mit, miért és mennyit sportoljon a gyerek? A felszerelésről hogyan gondoskodhatok? 

Az egészséges életmód kialakítása és az egészségnevelés legnagyobb mumusa az inaktív életmód. Nincsen könnyű dolga a mai gyerekeknek, hiszen a legtöbben annyit látnak a szüleikből, hogy a gép előtt görnyedve dolgoznak. Ezért is nagyon fontos, hogy tudatosan törekedjünk arra, hogy megszerettessük a mozgást a gyerekkel, mert amellett hogy családi időtöltésnek és feszültségoldásnak is kiváló, a legtöbbet ezzel tehetünk az egészséges testi-lelki-szellemi fejlődése érdekében. Nem elhanyagolható szempont az sem, hogy a sport az élettani hatások mellett jellemformáló erővel is bír – a csapatjátékot, kudarcok és győzelmek kezelésének képességét pedig mi más adhatná át jobban, mint egy csapatverseny. Legyen szó a legegyszerűbb kidobós játékról tesiórán vagy a komolyabb, iskolák között zajló focibajnokságokról.

 

Napi 60 perccel az egészségért

Az inaktív életmód megfékezésére az Egészségügyi világszervezet (WHO) is tett ajánlást, eszerint gyerekeknek legalább napi 60 perc mozgásra van szüksége az egészséges testi, lelki, szellemi fejlődéshez. Mivel ez még a mindennapos 45 perces testnevelés órákkal sem teljesül, fontos, hogy iskolán kívül se csak passzív, mozgásszegény tevékenységeket végezzen a csemete. De az iskolán túli mozgás biztosítása és a mozgásigény kielégítése mellett már abban is sokat segíthet a szülő, ha a gyerekeket aktív részvételre buzdítják az iskolai tornaórán: például nem adnak, és nem szereznek nekik nem indokolt esetben felmentéseket – tegyük a kezünket a szívünkre: melyikünk nem könyörgött ilyenekért a saját szüleinél csak, hogy egy-egy órát ellóghassunk? –, valamint a testnevelésben természet-szerűen adódó nehézségek, kudarcélmények leküzdésében segítik őket.

Elesni és felállni

Ami viszont nem megy, azt nem kell erőltetni: ha valakit folyamatos kudarcélmény ér a versenysportok területén, netán gúny tárgya lesz emiatt az iskolában, az akkor sem fogja megszeretni, ha kötelező. Ilyenkor jó választás lehet az úszás, a gyógytorna vagy a falmászás is. De egy-egy kirándulás, nagyobb séta közösen is nagyon sokat számíthat, főleg, mert közben azt kapják, ami a legértékesebb számukra: kitüntetett figyelmet a szüleik részéről és nem mellesleg jó példát, ami későbbiekben is rögzül. Hosszabb sétákra, iskolai kirándulásokra, sportolásra azonban különösen körültekintően válasszunk cipőt és hátizsákot, mert ezek sokat ronthatnak a sok üléssel egyébként is leterhelt gerinc állapotán.

Mondatok, amik a kudarcélmény leküzdését segíthetik

„Nem baj, ha most nem sikerült, legközelebb menni fog.” „Csak nagyon keveseknek sikerül elsőre.” „Szeretnéd, ha együtt gyakorolnánk egy kicsit?” „Gyere, sétáljunk egyet!” „Próbáljunk ki valami mást és ha szeretnéd, később visszatérhetünk erre. Néha nem árt egy kis szünet.”

A gyerekek egészségnevelésének kiemelkedően fontos faktora tehát a megfelelő sportág kiválasztása, amely aztán mind az egészséges önbizalom, mind a pozitív testkép kialakulását is nagyban befolyásolja. Bármilyen sportot is válasszunk, a sportolásnak köszönhetően tanulunk meg nyerni és veszíteni, elesni és felállni, áldozatokat hozni, lemondani, küzdeni, kitartani. Azt is, hogy nem megy mindig minden egyformán: vannak jobb és rosszabb napok és a rosszabbak – csakúgy, mint az, hogy időnként hibázunk és elbukunk – az élet, a fejlődés részei. Egy sor olyan tapasztalatot szerez tehát a gyerek a sportnak köszönhetően, ami nem tanulható meg tankönyvekből és, amire később alapozni tud. Jellemformáló hatása mellett azonban ne feledkezzünk el a kézzelfoghatóbb hatásairól sem: jobb koncentrációs készségről, az állóképesség és az erőnlét fejlődéséről, az anyagcsere-működésről, az izomzat kialakulásáról, a testtartás javulásáról. Végül, de nem utolsósorban: minél több mozgás, annál kevesebb kütyüidő!

Választás személyre szabottan

Persze, a sportág kiválasztásakor mindig tekintettel kell lenni a gyermek életkorára és erőnlétére, valamint arra, hogy miben teljesít jobban, miben rosszabbul – ezekben a kérdésekben ne féljünk egyeztetni az iskolai tornatanárral, hiszen csapatban valószínűleg más képességei, tulajdonságai is megmutatkozhatnak, mint otthon és így a teljes képet ismerve tudunk reális döntést hozni a leginkább neki való tevékenységről. Persze, a döntés során nem árt mérlegelni az adott sportág költségeit összevetve a családi kasszával. Ha minden szemponton átrágtuk magunkat és megvan az ideális választás, amit a gyerek is jó kedvvel űz, a Decathlonban biztosan minden eszközt megtalálunk hozzá – csakúgy, mint a mindennapos testnevelés órákhoz is.

(Fotók: Getty Images)

Próbáld ki most ingyen!

Regisztrációdért
5 előfizetői tartalmat
megnézhetsz. Te döntöd el, melyiket.