Angliában megrendezték a világ első, járványbiztos nagykoncertjét. A zenei élményről ugyan nincsenek hiteles beszámolók, de a lapunk által kérdezett szakember abban bizonyos, hogy a koncertélmény bizonyosan elmaradt. Ráadásul ez a megoldás – véli Németh Róbert zenész, újságíró – túl drága, hosszú távon bizonyosan nem alkalmazható.

Mi történt?

Newcastle-ben megtartották Anglia első, a „társas távolságtartás”, azaz a social distancing szabályait betartó koncertjét.

Miért fontos?

A kísérlet azért figyelemre méltó, mert némi reménysugarat jelenthet a zeneiparnak a túlélésre. Ez az az ágazat ugyanis, amelyet lényegében agyonütött a COVID-19 járvány. Mert bár a karantén feloldását követően sok helyen megindul az élet, koncertezni, fesztiválokat tartani a világ legtöbb országában nem lehet. Márpedig ezek a rendezvények jelentik a zeneipar fő jövedelemforrását.

Tovább olvasnál? Erről lesz még szó:

  • Lehet-e ez egyfajta áthidaló megoldás az arénakoncertek megtartására?
  • Egyáltalán: lehet így bulizni?
  • Megkérdeztünk egy témában járatos zenei újságírót.

Sam Fender fellépésével néhány napja rendezték meg Anglia – illetve a világ – első járványbiztos koncertjét Newcastle-ben, egy parkban. A szervezők ötszáz, fémkeretes minipódiumot állítottak fel a színpad előtt, ügyelve a megfelelő távolságra. Az emelvényekre maximum öt fő mehetett fel. A messziről ketreceknek, vagy járókáknak kinéző minipódiumokon kézfertőtlenítő és minibár várta a koncertre látogatókat. A látvány önmagáért beszél: tömeg sehol, az emberek ezeken az emelvényeken egymástól elszeparálva hallgatják a zenészeket. A BBC beszámolója szerint 2500 jegyet adtak el, amelyek pillanatok alatt elfogytak, amint meghirdették az eseményt.

Sam Fender a Virgin Money Unity Arénában, 2020. augusztus 13-án, Newcastle upon Tyne-ben. (Fotó: Ian Forsyth / Getty Images)

A Rolling Stone magazin a különleges koncert kapcsán azt írja, a szervezők már áprilisban elkezdtek agyalni azon, hogyan lehetne megrendezni egy járványbiztos show-t. A koncepció olyan kísérlet, amely megpróbál valamit visszamenteni az élő zenei műsorok varázsából, mivel a COVID-19 világjárvány az egész iparágat leállította.
Németh Róbert zenész, zenei újságíró nem tudja elképzelni, hogy ez a megoldás segíthet a nagykoncertek megszervezésében.

Newcastle-ben megtartották Anglia első, a „társas távolságtartás”, azaz a social distancing szabályait betartó koncertjét. 2020. augusztus 13. (Fotó: Ian Forsyth / Getty Images)

– Az a jó ezeken a koncerteken, hogy állunk egymás mellett, esetleg táncolunk. Azzal, hogy ilyen emelvényeken álldogálunk, nagy távolságra egymástól, az egész inkább hasonlítható egy színházi eseményhez, mint koncerthez – mondja, hozzátéve, hogy a szervezési költségek miatt sem fog ez a megoldás tömegesen elterjedni. Ha ugyanis a newcastle-i parkban készült koncertfotókra nézünk, azt látjuk, hogy az 500 emelvényre maximum 2500 fő fér fel, ami kérdésessé teszi, hogy így kifizetődő-e a koncert. Önmagában a pódiumok is hatalmas költségűek: a fémcsöveket le kell gyártatni, össze kell szerelni, és akkor még nem számoltuk a színpadi kiadásokat és a zenészek fellépési díját. – Ezek így összesen irtózatos költségek, amelyeket miatt nem fognak tömegesen bevállalni ilyen, a társas távolságtartás szabályait betartó rendezvényeket a koncertszervező cégek. Ha a Budapest Aréna méreteiből indulunk ki, a küzdőtérre legfeljebb száz ilyen ketrecet lehetne letenni, ami kevés néző befogadására alkalmas. Ha kevés a néző, akkor a bevételi oldalon nem lesz annyi pénz, amellyel fedezni lehetne a megnövekedett szervezési költségeket – magyarázza Németh Róbert, akitől azt kérdeztük: lehet-e ez valamiféle áthidaló megoldás az arénakoncertek megtartására addig, amíg a szigorú, járványügyi szabályok életben vannak. Németh Róbert szerint ez a ketreces ötlet inkább tűnik egy jópofa kísérletezésnek, de nem lesz belőle állandó iparági megoldás. Úgy véli, egy-egy rendezvényen működhet, de tömegessé nem fog válni.

Newcastle-ben megtartották Anglia első, a „társas távolságtartás”, azaz a social distancing szabályait betartó koncertjét. 2020. augusztus 13. (Fotó: Ian Forsyth / Getty Images)

Az újságíró becslése szerint csak Magyarországon nagyságrendileg 40 milliárd forintra rúg az a kár, amit a vírus okozott a zeneiparnak. A márciusban kihirdetett kijárási korlátozás óta bevétel nélkül maradtak a zenészek, a rendezvényszervezők, a menedzserek, a technikusok és még hosszasan sorolhatnánk. És egyelőre nincs remény: július végén a kormány úgy döntött, hogy augusztus 15-e után sem engedélyez 500 fősnél nagyobb rendezvényeket. Hiába reménykedtek a szektor szereplői abban, hogy a korábban lemondott eseményeket augusztus második felére át lehet ütemezni. A tiltás és a bizonytalan helyzet következtében egyre súlyosabb helyzetben vannak az ágazatban dolgozók.

(Kiemelt kép: Newcastle-ben megtartották Anglia első, a „társas távolságtartás”, azaz a social distancing szabályait betartó koncertjét. 2020. augusztus 13. Fotó: Ian Forsyth / Getty Images)

Ha tetszett a cikk, regisztrálj, hogy hozzáférj az előfizetői tartalmainkhoz is!

Tudtad, hogy a legtöbb cikkünk fizetőkapu mögött van?

Regisztrálj, és nézz meg
5 előfizetői tartalmat
ingyen!