Fenntarthatósági szakemberek reformálhatják meg a divatipart

A divatipar eddigi működése nem fenntartható, a változáshoz pedig új szakemberek kellenek. Ehhez indul képzés egy magyar egyetemen.

Mi történt?

A divatipar modern kihívásain és fenntartható gyakorlatain dolgoznak majd a Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) legújabb, Fenntartható divatmárka menedzsmentje szakirányú továbbképzésén végzett hallgatók.

Miért fontos?

Mert a divatipar eddigi gyakorlata nem fenntartható, és ezt a cégek is felismerték. A megoldáshoz pedig újfajta tudást birtokló, újfajta személettel a problémára tekintő szakemberek kellenek.

Tovább olvasnál? Erről lesz még szó:

  • Ezért jelent hatalmas veszélyt földünkre a divatipar.
  • Mit tanulnak majd a jövő szakemberei?
  • Ennyi víz kell egyetlen póló és farmer elkészítéséhez.

A divatipar jelen formájában nem fenntartható, és ezt már nemcsak a klímakatasztrófa miatt aggódók és az emberi jogi aktivisták látják így, hanem az ipar szereplői is. 2010 és 2015 között a ruházati termelés csaknem a duplájára nőtt, ez pedig több mint tíz milliárd tonna ruhaneműt jelent. A textilek nagy részét ráadásul olyan országokban készítik, ahol nem ügyelnek az ökológiai szempontokra. Ez az iparág a második legszennyezőbb a világon, az ENSZ szerint ez felelős a globális szennyvíz 20 és a szén-dioxid-kibocsátás 10%-áért, ráadásul rengeteg embert kizsákmányolnak vele világszerte, és nem csak a megalázóan alacsony bérek miatt. Még ennél is félelmetesebb, hogy emberi jogi szakértők szerint a világon minden ötödik pamut ruhának köze van a kínai Hszincsiang tartomány börtöntáboraiban működő kényszermunkához. Mi is hírt adtunk róla, hogy 180 emberi jogi csoport közösen kiadott egy közleményt, amelyben az állt, hogy a világ legnagyobb ruhamárkái és kereskedői közül többen cinkosok abban, hogy ujgur emberek millióit dolgoztatják kényszermunkában és az emberi jogaikat tiporva. Sok szempontból problémás tehát a fast fashion.

Új szemléletmód, új szakemberek

Ezt felismerve a divatipar modern kihívásain és fenntartható gyakorlatain dolgoznak majd a Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) legújabb, Fenntartható divatmárka menedzsmentje szakirányú továbbképzésén végzett hallgatók.  Az intézmény portfóliójának megújítására a piaci változások miatt volt szükség: a luxusiparban ma már kiemelt szerepet kapnak ugyanis a társadalmi felelősségvállalási projektek (szerencsére egyre inkább hihetünk ezeknek a  törekvéseknek), amelyek menedzsmentje új ismereteket igényel. A METU képzésén végzett szakemberek fenntarthatósági szempontok alapján lesznek képesek megreformálni a textil-, és divatipar ellátási láncait. Az intézmény 5 éve indította el Divat- és luxusmárka-menedzsment szakirányú továbbképzését, a piaci változásokat látva azonban úgy döntött, új alapokra helyezi a divatmenedzsment-oktatást.

A fenntartható divat iránti kereslet növekedésével mind a tömegmárkáknak, mint pedig a prémium és luxusmárkáknak szüksége lett olyan fenntarthatósági ismeretekkel rendelkező szakemberekre, akik a tervezéstől az értékesítésig képesek a textil-, és divatipar ellátási láncának megreformálására

– és éppen ezekkel az ismeretekkel gazdagodhatnak azok, akik jelentkeznek a METU új képzésére. „A divat számomra művészet, a kreatív és az üzleti oldalon egyaránt alapelve az értékteremtés. A divatiparban kézzel fogható paradigmaváltás tapasztalható a fenntarthatóságra való törekvés terén is, mi pedig a hazai piacon is ezt a szemléletet szeretnénk képviselni. Ezért hoztuk létre a Fenntartható divatmárka menedzsmentje szakirányú továbbképzést – mondta el az új képzésről a szak vezetője, Szilágyi-Csüllög Mónika. – A képzés különlegessége, hogy az egyes területek – gazdaságtan, marketing, divatipari ismeretek, pénzügytan, menedzsment ismeretek – tantárgyait kisebb, fókuszáltabb egységekre bontottuk, és ezek oktatására a témák kiemelkedő szakembereit kértük fel. Ezzel a képzés felépítése egyedülálló a piacon.”

Egy farmer + egy póló = 13 évnyi ivóvíz

A ruhagyártás nagyobb szén-dioxid-kibocsátást eredményez, mint a repülés és hajózás együttesen, emellett pedig a ruhagyártás vízszükséglete is hatalmas: annyi víz kell egy farmer és egy póló elkészítéséhez, amennyit egy ember 13 év alatt inna meg. Ezt az Oxfam (a szegénység és egyenlőtlenségek ellen küzdő szervezet) szakértője, Fee Gilfeather nyilatkozta. Természetesen nemcsak a gyártás, de a csomagolás és szállítás is hatalmas környezeti károkat okoz. Tavaly több ruházati márka (például a H&M, a Nike, a Levis, a Decathlon és a Zarát is gyártó Inditex) is aláírta az éghajlatváltozásról szóló divatipari chartát, amivel ígéretet tettek arra, hogy 2030-ig 30%-kal csökkentik szén-dioxid-kibocsátásukat.

A képzés hallgatóit több mint 20 divatipari szakember tanítja majd, Szilágyi-Csüllög Mónika médiaszakember, az ELTE Pszichológia Doktori Iskolájának fenntarthatódivat-kutatója mellett az oktatók között van Csillag Gábor, a Nanushka korábbi digitálismédia-igazgatója, a Google jelenlegi fejlesztési menedzsere, Galamb Eszter, a Gas, a Marks&Spencer, majd a Triumph marketingvezetője, Nagy Judit külkereskedelmi és ruhaipari szakember és termékmenedzser (Budmil, Kappa, Retro, Speedo, Burberry),  Szabó Pálma, hazánk egyik legismertebb és legkeresettebb divatrendezvény-szervezője és showrendezője, valamint Dr. Szatmári Judit Anna divattörténész, muzeológus, a Kiscelli Múzeum Textilgyűjteményének gyűjteményvezetője is. Az oktatott tárgyak fele művészeti és divat tematikájú lesz, fele pedig gazdasági és menedzsment ismereteket nyújt majd. Mit ígér a képzés? Azt, hogy az azt elvégző divatmenedzserek képesek lesznek a nemzetközi divatházak, szakmai vásárok rendszerének, működésének megértésére és birtokában lesznek a legújabb divat-, trend- és anyagismereteknek. Hogy ismerni fogják a divatszektor szereplőinek működését meghatározó pénzügyi, gazdasági, jogi és etikai rendszereket és képesek lesznek nemzetközileg versenyképes, fenntartható divattermék- és szolgáltatáskínálat összeállítására és menedzselésére. A Fenntartható divatmárka menedzsmentje szakirányú továbbképzésre 2020. szeptember 10-ig, a Budapesti Metropolitan Egyetem weboldalán, online jelentkezhetnek az érdeklődők.

Ha tetszett a cikk, regisztrálj, hogy hozzáférj az előfizetői tartalmainkhoz is!

Tudtad, hogy a legtöbb cikkünk fizetőkapu mögött van?

Regisztrálj, és nézz meg
5 előfizetői tartalmat
ingyen!