Lángos a legszebb naplementével megszórva – Farkas E. Lina balatoni helyszínajánlója

Ha nem zavar a retró érzés, és bírod a giccses naplementét, Balatonboglár tetszeni fog.

Mondanám, hogy gyermekkorom nyarait idézte a Balatonbogláron eltöltött hétvégém, de én folyami gyerek voltam, a nagyobb nyaralásainkat pedig a tenger mellett töltöttük. Egy-két gyerektáboros élmény kivételével a Balatont csak felnőttoromban kezdtem el felfedezni.
A múlt hétvégén például teljesen véletlen lett Balatonboglár az úti cél, a Káli-medencét írtuk be a szálláskeresőbe, mire az kidobta egy balatonboglári szállás hirdetését.

Szocreál hangulatú ház, egy amolyan Kádár-kocka, saját partszakasszal. Nyilván nem kerestünk tovább. Átvéve a szállás kulcsát pedig el is kezdődött az időutazás.

Azt írják Balatonboglárról, hogy állítólag itt a legszebb a naplemente. Nincs ebben semmi túlzás, esténként a műanyag székeinkben elnyúlva, nyálcsorgatva vártuk a horizonton kibomló giccset, a szomszédok pedig végre fellélegezhettek, hogy legalább fél-egy órára alapállásba került a szánk.

A saját partrész, ahonnan érzésre a Balaton közepéig kellett sétálnunk, hogy a hosszúra nőtt testeinket valamennyire ellepje a víz, annyira bevált, hogy végül a helyi nevezetességekhez nem jutottunk el, ugyanakkor minden nap szóba hoztuk, hogy a Gömbkilátót este megnézzük. Most az a mondás, hogy majd végigjárjuk a nem túl hosszú listánkat, a tervezett visszatérésünk alkalmával, amikor nem két, ízlelőnek is rövid éjszakára érkezünk, és az időjárás sem a partra hívogat.

Nem tudom, hogy számít-e, de étel után sokat barangoltunk, és arra a megállapításra jutottunk, hogy ki-ki a maga pénztárcájához mérten megtalálja a számításait Balatonbogláron. Mármint nagyjából, legalábbis a mi társaságunk többségében vega, és ha két nap alatt nem is, de hosszabb távon problémát jelentett volna, hogy vegetáriánus címszó alatt az unásig ismert felhozatalból: halból, rántott sajtból, és párolt zöldségekből válogathattunk.

Retró életérzés ide, megállt óramutató oda, 2020-ban ideje lenne a strandbüféknek is beemelni a menübe egy-egy egyszerűen kivitelezhető húsmentes ételt.

Ha viszont az ember nem csak zöldségen és gyümölcsön él, és szereti a klasszikus nyári büfékaját, akkor az apró kis településen bőven lehet találni olyan helyet, ahol finomra sütött hekket, keszeget, vagy egy jó fokhagymás-tejfölös lángost kapunk a tálcánkra. Érdemes például kipróbálni az Ibolya büfét, ami méltán a déli part egyik legjobb strandbüféje. Ha azonban éttermi élményre vágysz, akkor  szintén jó választás lehet– nálunk is tervben volt, de aztán végül kommunális főzés lett belőle – a Gianpiero’s Étterem, ami 2018-ban a déli part legjobb éttermeik közé került. A település legszebb terén található, nem messze a Balaton partjától. A magyaros ízek mellett a nemzetközi konyhából merítve találunk pizzákat, tésztákat és salátákat. Viszont a vegák itt se számítsanak nagy különlegességekre.

Miket nem néztünk meg?

Például a Balatonboglár Kalandpark Bobpályát, ahol pedig biztos jól szórakoztunk volna még meglett felnőttként is. Aztán szemeztünk a Gömbkilátóval is, ezzel a katonai radarra hasonlító építménnyel, amelyet Kádár István mérnök tervei alapján készítettek el alumíniumból az 1963-as BNV-re. A 60-as évek vége felé került a mostani helyére, ahol eredetileg üvegburkolattal akarták bélelni, és egy presszót terveztek bele, de ez végül elmaradt.

A Gömbkilátó szerkezete 1963-ban a Budapesti Nemzetközi Vásáron. (Fotó: Nagy Gyula/Fortepan)

Szegény Csavargőzöst, a tó második legrégebbi gőzhajóját sem néztük meg, pedig még el is sétáltunk a kikötő mellett, ahol ez a régi vízi jármű is található, és amelynek fedélzetén hajózásról szóló kiállítást rendeztek be. A szabadstrandon is csak futólag jártunk, ebből egyébként kettő is van. Az egyik a Platán strand, ami egyúttal a Dél-Balaton legnagyobb strandja, nyugaton a tó egyik legnépszerűbb hajó-, és vitorláskikötője határolja.  A strand területe igényes és rendezett, talán a koronavírus miatt most még szellős is volt. A Platán soron nyaranta hétvégeken népi iparművészeti vásárokat rendeznek már hagyományszerűen.

(Fotók: Farkas E. Lina)

Ha tetszett a cikk, regisztrálj, hogy hozzáférj az előfizetői tartalmainkhoz is!

Próbáld ki most ingyen!

Regisztrációdért
5 előfizetői tartalmat
megnézhetsz. Te döntöd el, melyiket.